Home » Materiaal 12+ » Bedreiging van politici

Bedreiging van politici

Afgelopen zondag was Sigrid Kaag te gast bij College Tour. Tijdens het interview komen haar dochters in beeld. Zij zeggen zich zorgen te maken over de veiligheid van hun moeder. Sigrid Kaag reageert emotioneel op de uitspraken van haar dochters. Enkele dagen voor de uitzending circuleerden de beelden van dit fragment al. Veel politici spraken hun steun uit voor Sigrid Kaag.

Vragen vooraf

  1. Wat weet jij over politici die bedreigd worden?
  2. Wat is College Tour voor een soort programma? Je mag hiervoor het internet gebruiken.

Bekijk de video

WNL – Fragment Sigrid Kaag bij College Tour

Vragen bij de video

  1. De dochters van Sigrid Kaag verwijzen naar Els Borst. Waarom is dit een extra heftige vergelijking voor Kaag? Je mag voor het beantwoorden van deze vraag internet gebruiken.
  2. De presentatrice leest drie berichten voor die op Twitter zijn verschenen naar aanleiding van dit fragment. Welke uitspraak komt het meest overeen met jouw gedachten over het fragment met Sigrid Kaag? Leg je antwoord uit.
  3. Lodewijk Asscher vraagt zich in zijn bericht af of hij nu, in dit klimaat, nog in de politiek zou stappen. Geef een argument om tóch de politiek in te gaan.
  4. De presentatrice aan tafel noemt de Eerste Kamer een iets andere arena dan de Tweede Kamer. Wat bedoelt ze hier waarschijnlijk mee, gelet op het onderwerp van het gesprek?
  5. Willemijn Aerdts zegt: ‘Het zou verschrikkelijk zijn, want inderdaad de intimidatie wint.’ Wat zou verschrikkelijk zijn?
  6. Aan het einde stelt Angela de Jong voor om ervoor te zorgen dat niemand meer anoniem op sociale media kan. Zie jij dit als effectief middel tegen bedreigingen? Waarom wel of niet?

Aan de slag

Optie 1

Welke gast zou jij graag eens in College Tour willen zien? Kies iemand die nog niet eerder heeft meegedaan en die jongeren iets interessants te vertellen heeft. Bekijk de website van College Tour eens voor inspiratie.

Schrijf een motivatiebrief (300 – 500 woorden) aan de makers van College Tour. Daarin stel je de gast van jouw keuze voor. Je benoemt daarna wat er zo bijzonder is aan deze gast en wat jongeren van deze persoon zouden kunnen leren.

Optie 2

Bereid je voor op een klassikale, probleemoplossende discussie over het probleem van anonieme bedreigingen via sociale media aan het adres van politici.

Bedenk zelf eerst:

  • welke twee andere oplossingen jij ziet om anonieme bedreigingen via sociale media aan banden te leggen.
  • welke voor- en nadelen jij ziet bij de twee oplossingen die jij hebt bedacht.
  • welke oplossing jij de beste vindt en waarom.

Voer daarna in de klas de probleemoplossende discussie. Welke oplossing krijgt de meeste stemmen?

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Reizigers stappen in trein

Geweld in het OV

Afgelopen zaterdag stond een groot deel van het openbaar vervoer (OV) drie minuten stil. Het was een protest tegen het geweld waar OV-medewerkers regelmatig mee te maken krijgt. De directe aanleiding voor de actie was de mishandeling van een conducteur een week eerder.

Bekijk
Robot als stemacteur

AI vervangt stemacteur

Stemacteur Diederik Ebbinge is vervangen door een stem die is gemaakt door kunstmatige intelligentie (AI).

Bekijk
Countrymuziek

Beyoncé maakt countrynummer

Beyoncé heeft onlangs een countryalbum uitgebracht. Met de single Texas Hold ‘em behaalde ze als eerste zwarte vrouw een eerste plaats in de Amerikaanse countryhitlijst.

Bekijk
Sulawisi

Nikkelwinning op Sulawesi

In Indonesië wordt op grote schaal nikkel gewonnen. Dat levert het land veel geld op, maar aan de andere kant is de milieuschade door de winning van nikkel groot. Vooral het Indonesische eiland Sulawesi betaalt de prijs.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.