Hoe laat je leerlingen ervaren hoe de wereld achter hun lesmethodes eruitziet? Bij Malmberg geloven we in de kracht van praktijkervaring. Daarom liep Daan – 4 havo-leerling aan het Rodenborch College – recent een dag mee, net als Jasmijn vorig jaar. Hij kreeg een uniek inkijkje in de totstandkoming van leermiddelen en maakte kennis met de dynamiek van afdelingen zoals communicatie en webmarketing binnen een educatieve uitgeverij. Wat neemt een leerling mee van zo’n dag? In dit blog deelt Daan zijn ervaringen.
Hoi, ik ben Daan. Ik zit in 4 havo op het Rodenborch College in Rosmalen en ik mocht een bedrijf kiezen dat mij interessant leek om meer over te leren en dat ook past bij wat ik leuk vind. Ik heb gekozen voor Malmberg, mede doordat mijn vader hier werkt en ik ook graag wilde weten hoe het er bij Malmberg aan toe gaat.
Sfeerproeven
Vandaag heb ik een superleuk inkijkje gekregen in het bedrijfsleven van Malmberg! Ik ben langs verschillende afdelingen geweest die mij leuk leken. Eerst werd ik op kantoor verwelkomd door Anne. Ze had zelfs een eigen bureau voor mij geregeld, superleuk! Ik merkte meteen dat er een goede sfeer hing en maakte er kennis met Marie-Louise, de Brand & Communicatiemanager. Ik heb daar alles geleerd over hoe je als bedrijf voor de pers verschijnt en hoe je ervoor zorgt dat je goed op de kaart blijft staan. Dat was superinteressant!
Daarna ging ik naar Michiel, hij is portfoliomanager. Hij heeft mij van alles geleerd over het lesmateriaal van Memo. Dat vond ik extra leuk omdat geschiedenis een van mijn lievelingsvakken is. Hij had zelfs een klein presentje voor me: een examenkatern van Malmberg! Superfijn, want dat kan ik goed gebruiken komend schooljaar voor mijn examen.
Ook ging ik naar Margriet van de helpdesk van Malmberg. Hier kunnen docenten bellen als ze vragen hebben over de boeken of de online methode. Ik mocht zelfs meeluisteren met een gesprek – dat was erg leuk!
Worstenbroodjes en flyers
Vervolgens ben ik gezellig met mijn vader (Dave) gaan lunchen bij ‘KeiLekker’. Daar kun je heerlijke worstenbroodjes eten. Het was heel lekker en gezellig. Na de lunch ging ik naar webmarketeer Koen. Hij is verantwoordelijk voor Malmberg.nl en onderzoekt waar bezoekers op klikken of wat hun zoekgedrag is op de website. Dat vond ik erg interessant, omdat je dan kunt zien wat bezoekers aantrekt op de site en wat niet.
Daarna ging ik naar Sara en Maartje, campagnemarketeers. Zij maken bijvoorbeeld flyers of online campagnes voor docenten om hen kennis te laten maken met de lesmethodes van Malmberg. Ze zijn nu bijvoorbeeld bezig met Lijn 3, een lesmethode voor taalvaardigheid in groep 3 van de basisschool.
Tot slot ging ik nog naar Martijn van Sales. Ik mocht meeluisteren naar een gesprek met een school die misschien interesse had in de lesmethode Lijn 3. Ze hadden vandaag nog geen beslissing genomen, dus Martijn moest volgende week terugbellen. Jammer!
Al met al vond ik het een geweldige dag met heel veel indrukken vanuit allerlei verschillende hoeken van het bedrijf! Ik wil Malmberg hartelijk bedanken voor hun gastvrijheid. Ik vond het een topdag!