Toekomstbesteding onderwijs: een drietrapsprocedure

1

Naar schatting heeft 65 procent van de basisschoolleerlingen straks een beroep dat nu nog niet bestaat. Daarnaast zijn er op dit moment heel wat opleidingen die studenten klaarstomen voor beroepen die straks niet meer bestaan. Hoe doorbreken we deze impasse?

Jongeren voorbereiden op banen die we ons nu nog niet eens kunnen voorstellen is allesbehalve een gemakkelijke opgave. In het onderzoeksrapport Het voorbereiden van leerlingen op (nog) niet bestaande banen adviseert Prof. Dr. Paul A. Kirschner (Open Universiteit) beleidsmakers om de komende tien, vijftien jaar een drietrapsprocedure te hanteren.

Drietrapsprocedure

“De eerste trap is het leggen van een kennisfundament waarmee leerlingen goed kunnen functioneren in het vervolgonderwijs en in hun toekomstige loopbaan. De tweede trap is ervoor zorgen dat leerlingen ruimte krijgen om het geleerde toe te passen bij het oplossen van nieuwe en concrete vragen en problemen, zodat zij zien dat zij ook echt iets kunnen met wat zij geleerd hebben. De competenties die ze daarvoor nodig hebben zijn kennis toepassen in uiteenlopende situaties, problemen oplossen en samenwerken. De derde trap is het ontwikkelen van hogere-orde denkvaardigheden zoals metacognitie en reflectie. Dat zijn de vaardigheden die aan de basis liggen van een leven lang leren en kritisch denken.” (Kirschner, 2017)

Verder lezen? Het volledige onderzoeksrapport kun je hier downloaden.

 

1 REACTIE

  1. De term “toekomstbestendig’ bis een gotspe. Iemand die er van uit gaat een kort lijntje naar de toekomst te hebben dat hem / haar in staat stelt die toekomst te kunnen trotseren heeft wel een erg hoge dunk van zichzelf.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here