Teacherpreneurs: de voorbereidingen van Bart Hoogendijk

2

Een echte teacherpreneur is hij nog niet. Maar Bart Hoogendijk, docent levensbeschouwing op het Ds. Pierson College in Den Bosch, is hard op weg er een te worden. Het afgelopen jaar was voor hem een voorbereiding op het ‘teacherpreneurschap’. Door zich op verschillende manieren in te zetten binnen het onderwijs ontdekte hij dat het docentschap voor hem meer is dan alleen voor de klas staan.

Hoogendijk (35) heeft de afgelopen tien jaar voornamelijk voor de klas gestaan. Sinds een jaar doet hij daar – voornamelijk in de avonduren – nog van alles naast. Zo beoordeelt hij als leermiddelenspecialist op wekelijkse basis leermiddelen voor Digischool, schrijft hij met dezelfde frequentie gebruikersrecensies voor Wikiwijs en helpt hij hen de website gebruiksvriendelijker maken. Ook geeft Hoogendijk op het Pierson cursussen aan collega’s en is hij bestuurslid bij de Vereniging van Docenten Levensbeschouwing en Godsdienst (VDLG). “Het eerste jaar was ik aspirant-lid. Sinds kort hoor ik er officieel bij. Als bestuurslid hou ik me bezig met de zichtbaarheid van de VDLG. Online versterk ik de platformfunctie van de vereniging en ook ben ik medeorganisator van studiedagen.” Die community-building is ook voor Hoogendijk persoonlijk erg belangrijk. “Op mijn werk heb ik één sectiegenoot maar via de VDLG voel ik me verbonden met veel meer vakcollega’s. En hoewel leerlingen erg onderhoudend kunnen spreken over het leven is het zo nu en dan ook fijn om dat met vakcollega’s te doen.”

Minder uren voor de klas
Druk was het wel. Mede daarom gaat Hoogendijk het komende school wat minder uren voor de klas staan. “Op dit moment werk ik 0.8 fte maar volgend schooljaar ga ik – in eerste instantie tijdelijk – naar 0.6 fte. Dan heb ik  meer vrijheid om ook daadwerkelijk te gaan ondernemen in het onderwijs.” Wat hij precies gaat doen daar is hij nog niet helemaal over uit. “Ik wil gecertificeerd trainer worden voor WikiWijsMaken: een tool om in co-creatie leermiddelen te maken. Ook ben ik geïnteresseerd in de ontwikkeling van een nieuwe, digitale lesmethode voor levensbeschouwing. Al zou ik misschien beter kunnen beginnen met een aantal kleinere modules. De toepasbaarheid van verschillende (sociale) media is bij een vak als levensbeschouwing groot. Leerlingen profileren zich op die kanalen heel bewust. Daar kun je in een methode veel gebruik van maken.”

Win-winsituaties
Ondanks de werkdruk krijgt Hoogendijk toch energie van de afwisseling in zijn werk. “Die diversiteit is voor mij juist een verrijking. Het werk is uitdagender en de mix tussen voor de klas staan en me daarnaast op andere manieren bezighouden met onderwijs geeft ontzettend veel voldoening. Het is heerlijk om voor de klas te staan, maar het is ook fijn dat het niet het enige is wat ik doe.” Het creëren van win-winsituaties is voor Hoogendijk essentieel om alles goed met elkaar te kunnen combineren. “Zo gebruik ik bij het geven van een cursus altijd voorbeelden uit mijn eigen lespraktijk. Ik laat dan echt zien hoe ik iets zelf doe. Dat motiveert me ook om mijn lessen net wat meer uit te werken en te verdiepen. Het werkt dus beide kanten op.”

Het onderwijs levendiger maken
Als het aan Hoogendijk ligt is ‘teacherpreneurschap’ iets dat we in de toekomst nog veel meer gaan zien. “Ik vind het altijd wel een prettige gedachte dat het onderwijs er over vijf jaar weleens heel anders uit zou kunnen zien. Dat het klassikale aspect misschien wat kleiner wordt. Als een soort basisvorm, waarnaast ook andere manieren van onderwijs ontstaan. Volgens mij wordt leren sowieso steeds meer plaats- en tijdonafhankelijk.” Hoogendijk stelt dat een dergelijke toekomst docenten de mogelijkheid biedt om zich naast hun docentschap op andere manieren bezig te houden met het onderwijs. “Door een actieve bijdrage te leveren kun je niet alleen je eigen baan, maar ook het onderwijs levendiger maken. Win-win, toch?”

Herken jij je als docent in het verhaal van Hoogendijk? Of ben jij zelf ook van plan om naast de dagelijkse lespraktijk te gaan ondernemen in het onderwijs? Laat dan een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

2 REACTIES

  1. Ruim een jaar geleden heb ik een you tube kanaal geopend voor mijn leerlingen met allerlei afspeellijsten voor herhaling en verrijking.
    Sinds een paar maanden, voeg ik uploads toe . Ik heb veel ervaring met het lesgeven in het vak Frans en vond het jammer dat ik jaar in jaar uit veel tijd besteed aan steeds terugkerende zaken. . Nav ‘problemen’ tijdens de les maak ik een ppt , zodat de leerling die herhaling nodig heeft, dit in z’n eigen tijd kan doen. Zeker voor de uitspraak is dit een uitkomst. Ik heb inmiddels 3 afspeellijsten : Uitspraak – Grammatica – Vocabulaire

    groet,
    anja

  2. Het ondernemerschap mag inderdaad wel wat meer gepromoot worden al wordt op dit moment de ZZP’ers de nek omgedraaid. Aan de ene kant begrijp ik dit. Toch zie ik het klassikale aspect niet verdwijnen. Docenten maken het verschil. En vooral in het godsdienst onderwijs is dit ondenkbaar. Blijft er genoeg over om te ontwikkelen. Want, wat is een goede les?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here