Tip: Lesmateriaal van het Nationaal Comité 4 en 5 mei

Zowel Dodenherdenking als Bevrijdingsdag zijn ieder jaar belangrijke items op de schoolagenda. Op scholen door het hele land staan dan thema’s als bezinning, herinnering en reflectie centraal. Om hieraan bij te dragen, ontwikkelt het Nationaal Comité 4 en 5 mei ieder jaar lesmateriaal voor po-, vo- en mbo-scholen. Po: 4 en 5 mei Denkboek Met het […]

Bekijk

Tip: po-apps voor Koningsdag

Nog even en dan is het weer Koningsdag: een feestelijke vrije dag voor jong en oud. Veel leerkrachten grijpen deze dag aan om leerlingen kennis bij te brengen over het Nederlandse koningshuis en over onze constitutionele monarchie. Ben jij dat ook van plan? We zetten 4 apps voor je op een rijtje die je daarbij kunt […]

Bekijk

Earth Hour: aandacht voor klimaatverandering

Het Wereld Natuur Fonds organiseert op 25 maart Earth Hour: een uur waarop overal ter wereld het licht uitgaat om aandacht te vragen voor klimaatverandering. Daar kun je op school ook prima aandacht aan besteden op de dagen eromheen. In dit artikel lees je hoe je dat kunt doen. Tijdens Earth Hour gaat overal ter wereld een […]

Bekijk

Tip: platform Taalgericht Vakonderwijs

Taal, leren en denken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Om die reden is taalgericht vakonderwijs essentieel voor de ontwikkeling van leerlingen en studenten van alle leeftijden. Maar hoe besteed je bewust aandacht aan taal tijdens de les? En welke middelen kun je daarbij inzetten? Daarover lees je meer op het online platform Taalgericht Vakonderwijs. Op […]

Bekijk

Nationale Denktank: 10 oplossingen voor het mbo van de toekomst

Hoe komen we in Nederland tot beroepsonderwijs dat de student stimuleert tot een blijvende persoonlijke ontwikkeling, zodat hij kan werken en leven in een permanent veranderende samenleving? Met die vraag hielden de jonge academici van de Nationale Denktank zich in 2016 bezig. Het resultaat: 10 oplossingen voor het mbo van de toekomst. Op dit moment […]

Bekijk

Nieuw: educatieboekje over afval en recycling

Om recycling mogelijk te maken is het essentieel om afval te scheiden bij de bron. Maar wat kan er wel en niet gerecycled worden? En wat gebeurt er dan precies met die stapel oude kranten en plastic flessen? Wanneer kinderen het nut begrijpen van afval gescheiden weggooien, zullen ze dit eerder goed doen. Om die […]

Bekijk

Leermiddelenmonitor 15/16: de belangrijkste inzichten

Er is een lichte opmars in het gebruik van (digitale) methoden. Dit is tegenstelling tot de verwachting van leraren en schoolleiders vijf jaar geleden. Toen werd juist gedacht dat het aandeel methodes zou afnemen. Dit blijkt uit de recent gepubliceerde Leermiddelenmonitor 15/16 van Stichting Leerplanontwikkeling Nederland (SLO). De Leermiddelenmonitor 15/16 is afgenomen onder ruim 2000 […]

Bekijk

App nodig? Stel uzelf eerst deze vragen

Voor veel docenten én leerlingen zijn apps niet meer weg te denken uit het onderwijs. U kunt ze bijvoorbeeld inzetten om leerlingen te motiveren, specifieke vaardigheden te oefenen of om de les wat interactiever te maken. Wat uw doel ook is; het is belangrijk dat u de juiste app kiest. Hoe u dat doet? Onder […]

Bekijk

Kennisnet en SLO presenteren nieuw model 21e eeuwse vaardigheden

Kennisnet en SLO presenteerden deze week het vernieuwde model voor 21e eeuwse vaardigheden. Het betreft een aangepaste versie waarin ‘digitale geletterdheid’ ter verduidelijking is opgedeeld in vier deelvaardigheden. Het model bestaat in totaal uit elf generieke vaardigheden die nodig zijn om te functioneren in en bij te dragen aan de toekomstige samenleving. In het nieuwe […]

Bekijk

5 uitstekende science-kanalen op YouTube

Nog geen week geleden attendeerde we u, naar aanleiding van een blogpost op Educational Technology and Mobile Learning, op de 10 meest populaire TED-Ed video’s voor leerlingen. Op diezelfde website hebben we nu een post gevonden die de moeite waard is voor de wetenschappers onder ons: 5 uitstekende science-kanalen op YouTube. De kanalen die in […]

Bekijk

Tools om uw digitale lesmateriaal te ordenen

Veel docenten gebruiken naast de lesmethode nog duizend-en-één andere lesideeën, filmpjes, websites en andere (digitale) content om de lessen mee te verrijken. Maar waar stáát die ene video ook alweer? De rijkdom die het internet ons biedt, kan als je niet uitkijkt binnen de kortste keren omslaan in een digitale warboel. In dit artikel een […]

Bekijk

Personalisatie in Australië, Canada, Europa, de VS én Nederland

Gepersonaliseerd leren staat volop in de belangstelling. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. En al staat het vakgebied nog in de kinderschoenen, toch is er al het nodige onderzoek verricht. In het rapport ‘Personaliseren in het Leren, een Internationale Schets’ zetten NMC Horizon en Kennisnet de belangrijkste internationale bevindingen en ontwikkelingen op […]

Bekijk