Aantekeningen maken in je lesboek

Al generaties lang maken leerlingen aantekeningen in een schrift. In boeken komt hoogstens een streepje potlood voor, wat aan het eind van het jaar weer ijverig wordt uitgegumd. Toch kan schrijven in een werk- of leerboek leerlingen helpen de lesstof beter op te nemen. Tijd voor een cultuuromslag in het voortgezet onderwijs? Op veel scholen […]

Bekijk

6 vormen van co-teaching

Door middel van co-teaching kun je een goede taakverdeling maken, zodat iedere activiteit of taak in de klas voldoende aandacht krijgt. Wat houdt co-teaching precies in? Welke vormen zijn er? En wat zijn de voor- en nadelen ervan? OVM zet het voor je op een rijtje. Bij co-teaching werken twee leerkrachten of docenten in één […]

Bekijk

Meer muziek voor hogere cijfers

Op veel scholen wordt bezuinigd op vakken die niet worden getoetst. Vooral muziek wordt steeds minder gegeven. Het kost veel tijd, leerkrachten vinden zichzelf vaak niet kundig genoeg en leerlingen hebben er toch niet zoveel aan. Dat laatste is een denkfout. Muziekonderwijs is juist goed en zorgt op den duur voor hogere cijfers. In dit […]

Bekijk

Sociaal leren in een notendop

Vaardigheden eigen maken kan op verschillende manieren. Een van die manieren is sociaal leren. Maar wat is het? Wat zijn de voor- en nadelen ervan? En: zijn sociale media erbij in te zetten? Op deze en meer vragen krijg je antwoord in dit artikel. Sociaal leren – ook wel observationeel leren genoemd – is een sociale […]

Bekijk

De tipped classroom: Het nieuwe lesgeven?

Een deel flipped en een deel traditionele les; dat is de tipped classroom. Het beste van twee werelden, waarbij de balans tussen het leren met behulp van adaptief lesmateriaal en klassikaal lesgeven centraal staat. Maar: Hoe ziet die ideale balans eruit? En welke verschillende rollen vervult de docent daarbij? Adaptieve leermiddelen kunnen bijdragen aan het leerrendement van […]

Bekijk

SURFnet: learning analytics in de onderwijspraktijk

De mogelijkheden van learning analytics zijn groot, maar hoe past een opleiding of docent ze succesvol toe? Om daar concrete ervaring in op te doen, voert SURFnet samen met docenten en onderwijsontwikkelaars in 2016 en 2017 een experiment uit. In het experiment worden in totaal vijf vragen beantwoord. Onderstaande infographic omschrijft hoe een docent een […]

Bekijk

Activerende werkvormen voor leerlingen van nu (1)

In het kader van activerend leren ter bevordering van de motivatie probeer je als docent heel wat verschillende werkvormen uit. Maar wat wordt nu exact verstaan onder activerende werkvormen? En welke sluiten aan op de 21e-eeuwse vaardigheden die van leerlingen van nu worden gevraagd? Activerende werkvormen worden gebruikt om leerlingen te betrekken bij de les. […]

Bekijk

Digitaal versus traditioneel: Op zoek naar de balans

“Over twintig jaar vragen we ons af: Wat hebben we onze kinderen aangedaan?” Hersenonderzoeker Manfred Spitzer schuift zijn mening over leren met digitale media niet onder stoelen of banken. Volgens hem dagen we jonge mensen met digitale media onvoldoende uit, waardoor hun hersenen zich minder goed ontwikkelen. Hij is er zelfs van overtuigd dat het […]

Bekijk

Column: Talent en leerbaarheid

Kinderen moeten steeds meer leren om later goed mee te kunnen doen in een wereld die steeds complexer wordt. Het aantal beschikbare lesuren verandert alleen niet en langstuderen wordt tegenwoordig beboet. Daarmee rijst al snel de vraag: Hoe stoppen we nog meer kennisoverdracht in dezelfde onderwijstijd? OplossingenVanuit alle hoeken en gaten worden oplossingen aangedragen voor dit […]

Bekijk

Jongens binnenboord door beter te luisteren

Er wordt heel wat onderzocht en gepubliceerd op het terrein van jongens en onderwijs. De Spits van 19 juni kopte: ‘Haal jongens uit de stopmodus’. En: ‘Jongens moeten op een andere manier onderwijs krijgen als we de prestaties willen verhogen’. Eerder kwamen onderzoekers van TNO met soortgelijke conclusies als Spits waarin ze aangaven niet te […]

Bekijk

Een hoger leerrendement bereiken

Verhoging van leerrendement is een hot issue. De politiek kiest voor duidelijkere eisen en meer controle. Sommigen verwachten veel van de verhoging van de vakinhoudelijke kwaliteit van docenten en weer anderen hebben hun hoop gevestigd op de digitalisering. Recent heb ik met een grote groep collega’s een dertigtal scholen bezocht. Niet om te vertellen over […]

Bekijk

Zorgt het digibord voor betere leerprestaties?

digiVolgens de Vier in Balans Monitor 2011 hebben scholen de afgelopen jaren in een opvallend hoog tempo het krijtbord vervangen door het digitale schoolbord. In het voortgezet onderwijs beschikt inmiddels 98% van de scholen over één of meer digitale schoolborden. Gemiddeld hangt in één op de zes leslokalen een digibord. Hoe kan het dan dat […]

Bekijk