Sociale media als leermiddel: de OVM-gids

0

Mits goed toegepast juichen we het gebruik van sociale media als leermiddel van harte toe. Of het nu om een inhoudelijke toepassing gaat of om een van de vele manieren waarop sociale media het communiceren op afstand mogelijk maakt. In dit artikel zetten we een aantal concrete tips voor je op een rij!

1. De do’s en dont’s

Sociale media maken het mogelijk om ook buiten de lesuren om in contact te zijn met leerlingen. Handig, maar wel is het van belang te weten wat geoorloofd is en wat je als docent beter niet kunt doen. In het artikel Omgaan met sociale media: tips en handreikingen vind je zes tips over hoe je ongewenst online gedrag van leerlingen en/of collega’s kunt aanpakken. Ook lees je er meer over een protocol dat je kunt gebruiken om de do’s en dont’s met betrekking tot het gebruik van sociale media vast te leggen.

2. Online omgangsvormen

Wat is sociaal aanvaardbaar gedrag online? Ga hierover met leerlingen in discussie en laat ze actief nadenken over hun eigen onlinegedrag. Vertaal online- naar offlinesituaties. Wat zijn de verschillen tussen on- en offline? Maak ook het gevolg van digitaal ‘meelachen’ duidelijk. Wat op het schoolplein vroeger meelachen was, is nu liken en delen. In het artikel Sociaal in de klas én online lees je meer over digitale sociale vaardigheden en hoe je zo’n gesprek in de klas op een opbouwende manier kunt aanvliegen.

3. Online spreekuur

In de OVM-serie Favoriete educatieve apps zetten we binnen een breed spectrum onze favoriete applicaties op een rij. In het artikel Favoriete educatieve apps: uitleg & instructie lees je bijvoorbeeld over Slack: een app waarmee je in een handomdraai een online spreekuur organiseert buiten de reguliere lestijden om. Zie het als de Messenger voor klassen en/of projectteams – je kunt deze app dus ook inzetten om te communiceren met collega’s. Verkrijgbaar in de App Store en via Google Play.

4. Een digitaal klaslokaal

Met Google Classroom kunnen docenten opdrachten maken en delen, efficiënt feedback leveren op (individuele) resultaten en desgewenst communiceren met leerlingen – in groepjes of individueel. Docenten en leerlingen kunnen opmerkingen, vragen en commentaar bij werkdocumenten plaatsen: zowel in chat, tekst en gesproken berichten én in real-time. Dat zou bijvoorbeeld handig kunnen zijn bij groepsopdrachten of wanneer je merkt dat een leerling er tijdens het maken van de opdracht niet zelf uit komt. Ook zie je als docent welke leerlingen de opdracht al gemaakt hebben en wie nog bezig zijn. Een handige functie voor opdrachten tijdens de les maar ook om bij aanvang van de les alvast te checken of iedereen het huiswerk heeft gemaakt.

5. Afleiding? Gebruik deze techniek

Uit onderzoek blijkt dat ruim zestig procent van de leerlingen gebruikmaakt van sociale media tijdens het maken van huiswerk. En nee, niet om kennis met elkaar uit te wisselen. Krijg je een berichtje? Dan duurt het gemiddeld zeven minuten voor je weer in je huiswerkflow zit. Het is daarom aan te raden leerlingen te ondersteunen met een effectieve tijdsplanning. Je kunt ze bijvoorbeeld kennis laten maken met de pomodorotechniek, waarbij leerlingen na elke 25 minuten onafgebroken doorwerken drie minuten de tijd krijgen om (bijvoorbeeld) hun Facebook te checken. In dit artikel lees je alles over de pomodorotechniek.

Wat is jouw ultieme tip met betrekking tot onderwijs en sociale media? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here