Rekenonderwijs in groep 1-2

2

De afgelopen jaren zijn de doelen op rekengebied voor eind groep 2 behoorlijk aangescherpt. De SLO heeft recent weer nieuwe doelen geformuleerd. Tussendoelen rekenen-wiskunde voor het primair onderwijs: uitwerking van rekendoelen voor groep 2 tot en met 8 op weg naar streefniveau 1S. Wat is er nu nodig voor een goede start in groep 3?

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin en is geschreven door Ceciel Borghouts. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs en verschijnt 10 keer per jaar. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit de nieuwste editie! Meer weten? Kijk op praxisbulletin.nl.

Je kunt het wel of niet eens zijn met die doelen, feit is dat de nieuwe rekenmethoden bij de start van groep 3 uitgaan van de nieuw geformuleerde doelen voor groep 2. De start van groep 3 in de nieuwe rekenmethoden ligt daarom op een hoger niveau dan in de oudere methoden, omdat er eind groep 2 meer van de kinderen wordt gevraagd dan voorheen.

Leerkrachten in groep 1 en 2 werken er hard aan om die doelen te halen. Veel doelen worden met gemak gehaald. Twee doelen echter, worden vaak niet gehaald en zijn wel van groot belang zijn voor een goede start van het rekenonderwijs in groep 3: splitsproblemen zelfstandig handelend kunnen oplossen en kunnen tekenen en in een keer, zónder te tellen, hoeveelheden t/m 6 kunnen overzien. In dit artikel lees je hoe je in groep 1 en 2 aan de slag kunt met die doelen.

Splitsproblemen oplossen

Eenvoudige splitsproblemen komen veelvuldig aan de orde in de lessen van groep 1 en 2. Maar vaak wordt het probleem uitgespeeld door de leerkracht. De leerkracht doet voor, stelt vragen, enzovoort. Het zou mooier zijn als de kinderen helemaal zelfstandig eenvoudige splitsproblemen oplossen en dat ze op die manier zelfstandig leren nadenken. Want dat zelfstandig nadenken begint in groep 1-2. Maar dan moet het ook fout mogen gaan. Laat de kinderen zelf uitproberen en zit er niet meteen bovenop.

Vertaalcirkel

Om dit doel te halen is het van belang om in groep 2 veelvuldig splitsproblemen aan de orde te stellen met behulp van de vertaalcirkel. Bij het werken met de vertaalcirkel leren kinderen een splitsprobleem zelfstandig op te lossen door het uit te spelen, weer te geven in een tekening en met blokjes. In het volledige artikel vind je een voorbeeldles die hier verder op in gaat.

Hoeveelheden t/m 6 overzien

Kinderen die binnenkomen in groep 1 kunnen niet allemaal meteen een hoeveelheid van 6 (blokjes, stippen, kastanjes, enzovoort) overzien. Eind groep 2 wordt wel van de kinderen verwacht dat ze dit zonder te tellen kunnen overzien. Dat vraagt om goede onderwijsactiviteiten. Hier volgen een paar tips om dit doel te bereiken:

Kleine hoeveelheden

Eerst leren de kinderen om kleine hoeveelheden te overzien: 2 of 3. Als kinderen nog tellen bij 2 of 3, heeft het geen zin om met grotere hoeveelheden te gaan werken. Maak de hoeveelheden heel langzaam groter en blijf goed kijken of er geen sprake is van tellen.

Gestructureerd versus ongestructureerd

Het is makkelijker om te werken mét een structuur dan zonder. Bied de hoeveelheden eerst aan in een structuur (dobbelsteen, eierdoos) en pas daarna ongestructureerd.

Splitsen in groep 3

In groep 3 leren kinderen begrijpen wat splitsen is. In groep 2 hebben ze al geleerd om zelfstandig een splitsprobleem op te lossen door het uit te spelen. Ze kunnen dat splitsprobleem tekenen en ze kunnen het leggen met blokjes. Ze snappen wat ze doen (vertaalcirkel). Het enige nieuwe in groep 3 is dat het splitsschema erbij komt. In groep 3 leren ze verhalen te bedenken bij een splitsing en uiteraard leren ze zonder tellen alle splitsingen tot en met 10 uit te rekenen.

Dat laatste is een heel belangrijk doel in groep 3. In het begin van het jaar mogen de kinderen nog blokjes of een splitsstrook gebruiken. Als ze daarmee kunnen werken zónder te tellen, omdat ze hoeveelheden tot en met 6 in één keer kunnen overzien, dan kunnen zij de splitsingen tot en met 7 eigenlijk al zonder te tellen maken met blokjes. De kinderen hoeven dan alleen het werken met de blokjes nog maar af te bouwen. Op die manier hebben ze een goede rekenstart in groep 3.

Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!

Hoe zorg jij dat je leerdoelen haalt voor een goede rekenstart in groep 3? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

2 REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here