Een initiatief van Malmberg

5 tips voor een soepele overgang van groep 2 naar 3

Kleuter met juf aan tafel met een boekje

De overgang van groep 2 naar 3 is voor veel kinderen een grote stap. Met name de verandering van veel spelen naar zelfstandig werken aan tafel kan wat begeleiding nodig hebben. De leerstof in groep 3 op een speelse manier aanbieden, helpt om de overgang van groep 2 naar 3 soepeler te laten verlopen. Maar hoe doe je dat? We delen in dit artikel 5 tips om kinderen te helpen met deze overgang.

1. Spelen in hoeken inzetten

Veel basisscholen werken in groep 3 met hoeken. Door de leerstof in het begin van groep 3 in hoeken aan bod te laten komen, hanteer je dezelfde manier van leren en werken als in groep 2. De rekenhoek leent zich zo uitstekend voor leren tellen en het automatiseren van methode ‘de verliefde harten’. Met de verliefde harten automatiseren kinderen de sommen tot 10. 

Ook het leren tellen en rekenen met een kralenrek of kralensnoer en de methode ‘de tweelingen’, kunnen in een hoek op een speelse manier worden ingezet. Er zijn scholen die ervoor kiezen om de rekenhoek in groep 3 dagelijks te gebruiken. Dit doen zij tot aan de herfstvakantie. Zo kunnen kinderen wennen aan het werken in groep 3. Na de herfstvakantie komt er meer aandacht voor spelling en lezen en wordt de hoekentijd langzaam afgebouwd.

Door in een thema te werken en de hoeken hierop aan te laten sluiten, zijn er 2 grote voordelen:

  • De kinderen spelen en werken tegelijkertijd. Hierdoor kun je methodelessen compacten, omdat ze de leerstof al verwerken in de reken -of taalhoek.
  • Als leerkracht kom je tegemoet aan de behoefte van spel en beweging, die ook bij groep 3 kinderen nog sterk aanwezig is

2. Bewegend leren in het lesrooster opnemen

Op steeds meer basisscholen zien we in groep 3 bewegend leren. Het geeft kinderen de ruimte om tussen de lessen door te bewegen. Dit is goed voor de ontwikkeling en de werking van de hersenhelften, en helpt om de invloed van prikkels te verminderen.

Bewegend leren kan op allerlei manieren. Denk bijvoorbeeld aan staand achter je stoel woordrijtjes lezen. Hierna doe je dit lopend en vervolgens rennend. Het leestempo sluit je aan bij de bewegingen. Of geef de les over samenwerken van de sociaal-emotionele methode eens op het schoolplein. Verdeel de klas dan in groepen en laat de kinderen in een rij achter elkaar staan. Wie kan het snelste de hoepel van achter de rij naar voren aangeven? Breid dit eventueel uit met door de hoepel heen stappen terwijl je deze doorgeeft aan je klasgenoot. Ook een succes: in een groepje werken en een klasgenoot als levende stoel over tillen. Welk groepje kan dit het snelste? 

3. Meer buitenspeeltijd

Jonge kinderen die na oktober nog 6 jaar moeten worden, hebben soms moeite met de langdurige leertijd tussen de pauzes. Door ook in de middagen nog een kwartier tot half uur naar buiten te gaan, is het makkelijker om de overgang naar langer stilzitten en opletten te maken. Tijdens deze tijd buiten kun je bewegende leeractiviteiten toepassen.

Voor sommige kinderen is het grote schoolplein nog te groot. Het is overweldigend. Dit maakt het moeilijk voor ze om tot spelen te komen. Als je ze laat spelen op het kleuterplein en begeleidt met een groepsactiviteit of een geschikt spel, lukt het deze kinderen beter om te spelen op het grote plein. 

4. Letterspelletjes in groep 2 al dagelijks inzetten

In groep 2 wordt er al druk met letters en cijfers geoefend. Door in deze groep dagelijks op een vast moment een taalspelletje te doen, help je de kinderen om in de kring te focussen. In groep 3 hangen de geleerde letters vaak aan een letterlijn of lettermuur. Door de geoefende letters in groep 2 ook op te hangen, kun je met de aanwijsstok proberen om woordjes te hakken en te plakken. Niet alle kinderen in groep 2 zullen hieraan toe zijn, maar degenen die ‘taalrijp’ zijn pakken dit vaak vlot op. En het geeft hen die nog niet aan spelling toe zijn wat vooroefening.

Een leuk letterspelletje voor groep 2 is om een letter van de week centraal stellen. Neem wat voorwerpen mee die deze beginletter hebben. Je kunt deze voorwerpen bij de letter laten zetten. Dit helpt kleuters bij hun klank-beeldkoppeling. 

5. Iedere dag een ontspanmoment

Denk bij het inrichten van hoeken ook eens aan een ‘ontspanhoek’. De kinderen die aanvoelen dat het ze even te veel wordt, kunnen daar 5 minuten met de lego, klei of ander sensorisch materiaal spelen. Als ze voelen dat ze tot rust komen en verder kunnen met hun werk, gaan ze zelf weer naar hun werkplek toe. Alleen al het idee van deze mogelijke ontsnapping in de klas, is voor veel groep 3 kinderen een geruststelling. 

Het is ook fijn om dagelijks een ontspanmoment in te lassen. Ideeën zijn aan het einde van de dag tekenen over iets wat je heel leuk vond en klassieke muziek afspelen tijdens de tekenles, of even lekker in de klas dansen. Door een dagelijks ontspanmoment weten de kinderen dat ze de kans krijgen om de dag positief af te sluiten. 

Wat doe jij als leerkracht om de overgang van 2 naar 3 te verkleinen? We horen je ideeën graag via het contactformulier!

Welkom! Hier kan je discussiëren over het onderwijsnieuws, tips uitwisselen, vragen stellen en inhoudelijk bijdragen aan artikelen. Reacties die niet in overeenstemming zijn met onze richtlijnen worden geweigerd. Het kan even duren voordat jouw reactie zichtbaar is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerd

Advertentie

Volg OvM

0 K
volgers
0 K
volgers
0 K
likes
0 K
volgers

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Onderwijs van Morgen. Dan houden we je maandelijks op de hoogte van onderwijs ontwikkelingen, trends en tips.