Ontwerpen met een placemat

0

Hoe zet je een idee om in een concreet resultaat? Het kan lastig zijn om bij ontwerpend leren een idee te stroomlijnen en vorm te geven. Een ontwerpplacemat biedt kinderen structuur en begeleiding in hun denken en helpt ze tot een goed ontwerp te komen. Je leest er alles over in dit artikel.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van maart 2017 en is geschreven door Cindy Raaijmakers. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs en verschijnt tien keer per jaar. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit een eerder verschenen nummer! Meer weten? Kijk op Praxisbulletin.nl.

Bij een les ontwerpend leren biedt een ontwerpplacemat structuur en ondersteuning in het werkproces. Op de placemat vullen de kinderen stapsgewijs in hoe ze gaan werken, wat ze nodig hebben, aan welke eisen het ontwerp moet voldoen, enzovoort. Als ze alle informatie en ideeën verzameld hebben en de placemat helemaal is ingevuld, kunnen ze overgaan tot het maken of uitvoeren van hun ontwerp.

Een ontwerpplacemat is een dubbelzijdig bedrukt vel (stevig) papier op A3-formaat. Het ondersteunt de kinderen bij het ontwerpen, omdat het ze de structuur en de stapjes biedt die ze nodig hebben om van een idee tot een goed ontwerp te komen. Het format voor de hieronder beschreven placemat, evenals de uitwerking van een voorbeeldles vind je op Praxisbulletin.nl.

De placemat invullen

Bovenaan de placemat staat de titel van de opdracht en daaronder staat wie het gaat maken. Daarnaast zijn er de volgende onderdelen om in te vullen:

  • Wat weet ik er al van? hier gebruiken de kinderen hun voorkennis. Maak samen een woordweb over het onderwerp. Laat kinderen uitwisselen wat ze hebben gevonden.
  • Eisen: je kunt zelf de eisen bedenken, maar je kunt ook in overleg met de kinderen tot eisen komen. Spreek bijvoorbeeld iets af over de maat, de onderdelen, het materiaal en het uiterlijk.
  • Vragen: hier gaat het om problemen die voor het maken opgelost moeten worden. Kinderen moeten in deze fase de kans krijgen om het materiaal te verkennen. Wat mag ik gebruiken? Welke gereedschappen zijn er? Wat kan ik met het materiaal en wat is het beste gereedschap?
  • De eerste schets en ontwerp: eerst maken de kinderen een globale tekening van hun idee. Vervolgens maken ze een preciezere bouwtekening. Ze noteren er bijvoorbeeld ook bij waar ze welke materialen gaan gebruiken.
  • Materialen en gereedschap: Materiaal is waar je het van maakt en gereedschap is wat je nodig hebt om het te maken. Het lijstje van de kinderen moet zo compleet zijn dat iemand anders alle spullen voor ze klaar kan leggen.
  • Stappenplan: Het stappenplan is de werkvolgorde. Kinderen vinden het moeilijk om de stappen te overzien, daarom is hierbij de begeleiding van een leerkracht nodig. In het stappenplan kan ook een rolverdeling opgenomen worden.

Van ontwerpen naar maken

Na ontwerpen komt maken. Uiteraard ligt de placemat er tijdens het maken bij om te kunnen kijken wat er bedacht was. Begeleidingstips tijdens het maken:

  • Het proces is belangrijker dan het resultaat.
  • Stel de kinderen open vragen die stimuleren tot nadenken.
  • Laat kinderen tegen hun eigen problemen aanlopen.
  • Laat kinderen samenwerken en iets van elkaar leren.

Evalueren

Sluit af met een evaluatie. Is het geworden wat de kinderen bedacht hadden? Hebben ze nog andere materialen en gereedschappen nodig gehad? Hoe zouden ze hun ontwerp nog beter kunnen maken? Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin!

Hoe geef jij ontwerpend leren vorm in je groep? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here