Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.
De Staat van het Onderwijs
Deze week publiceerde de Inspectie van het Onderwijs haar jaarlijkse rapport de Staat van het Onderwijs. In een tijd van herstel na de coronaperiode en tijdens lopende onderwijsvernieuwingen, biedt het rapport een genuanceerd beeld: het onderwijs herstelt zich langzaam en er zijn hoopvolle signalen, maar de vooruitgang is nog fragiel. Voor onderwijsprofessionals bevat het rapport duidelijke inzichten én opdrachten
Dit jaar probeert de inspectie haar hoofdboodschap wat positiever in te steken met als rode draad: onbenut talent, een onderwerp dat hoop geeft. En dat is nodig, het werkt namelijk niet echt motiverend dat elk jaar alleen de nadruk ligt op wat slecht gaat, kreeg de inspectie te horen vanuit het onderwijsveld. Naast het rapport de Staat van het Onderwijs is er daarom ook weer een online magazine verschenen. Hierin worden feiten en cijfers uit het rapport gekoppeld aan positieve verhalen en suggesties uit de onderwijspraktijk.
Stichting moet van rechter stoppen met verspreiden valse informatie over Lentekriebels
Rutgers heeft een kort geding tegen de ultraconservatieve katholieke stichting Civitas Christiana gewonnen. Die stichting moet per direct stoppen met de verspreiding van het Zwartboek Lentekriebels dat in aanloop naar de Week van de Lentekriebels werd verspreid en waarin Rutgers in verband wordt gebracht met pedofilie.
Ook moet de katholieke stichting stoppen met “onrechtmatige uitingen” over Rutgers, de Week van de Lentekriebels en het lespakket Kriebels in je Buik. Berichten die al zijn gepubliceerd, moeten worden verwijderd. Civitas Christiana moet ook een rectificatie plaatsen.
Martijn koos voor het onderwijs: ‘Na twintig jaar wilde ik iets nieuws’
Van een kantoorbaan naar rekendocent in het mbo: Martijn Knoester maakte in 2020 de overstap naar het onderwijs. Hij deelt zijn verhaal en tips voor wie overweegt voor de klas te staan. “Ik blijf mezelf ontwikkelen en dat maakt mijn werk nog leuker.”
Het Infinity College in Diemen kreeg een onvoldoende voor burgerschapsonderwijs. De school revancheert zich nu
Op een meerderheid van de scholen voldoet het burgerschapsonderwijs niet aan de eisen, blijkt uit het jaarlijkse rapport van de onderwijsinspectie. Het Infinity College in Diemen wist zich te revancheren.
Jongeren de techniek in trekken is best simpel, vinden ze zelf: weg met die boeken, kom maar op met die robot-armen
Bedrijven en de overheid vinden het maar lastig: hoe zorg je ervoor dat meer jongeren kiezen voor een technisch beroep? Voor die jongeren zelf is het helemaal niet zo ingewikkeld. ‘Geef ons de kans om te ontdekken.’
Examenstunts aan banden gelegd: Zeeuwse scholen introduceren ‘examenstunt-light’
Gooien met meel, graffiti op de muren, stinkbommen in de wc’s: zulke examenstunts gaan in de ban. Ze kosten klauwen met geld en zorgen voor een onprettige sfeer, vinden scholen. De CSW in Middelburg gaat voor een ‘examenstunt-light’.
Juf Kim en hond Fender leren kinderen meer dan alleen rekenen en schrijven
Een hond in de klas. Niet voor de gezelligheid, maar omdat ‘ie een belangrijke taak heeft voor de juf. Hond Fender is namelijk de blindengeleidehond van juf Kim die slechtziend is en zo toch les kan geven op basisschool de Windroos in Hellevoetsluis.