Onderwijs dat klaarstoomt voor de toekomst

0

Onderwijs heeft de belangrijke taak de burgers van morgen klaar te stomen voor de toekomst. Daarom dient onderwijs mee te bewegen met de maatschappij en moet het voortdurend openstaan voor innovaties en vernieuwingen. De leraar heeft hier een essentieel aandeel in, en zal ook in de toekomst onmisbaar zijn.

Dit artikel is geschreven door Marianne Rijke en verscheen eerder op Mijnzakengids.nl.

De maatschappij is momenteel onderhevig aan een aantal grote ontwikkelingen, vertelt Henriëtte Maassen van den Brink, voorzitter van de Onderwijsraad. “Denk hierbij aan internationalisering, flexibilisering op de arbeidsmarkt, individualisering en afnemende sociale afhang, en natuurlijk de digitalisering.” Het onderwijs zal rekening moeten houden met deze ontwikkelingen wanneer men de leerlingen wil klaarstomen voor de toekomst.

Toekomstige scenario’s

Met toekomstgericht onderwijs wordt er gekeken naar wat nodig zal zijn voor de leerling en de maatschappij, stelt Maassen van den Brink. Er dient ingeschat te worden wat de toekomstige scenario’s zijn, en welke eisen en risico’s deze met zich meebrengen. Dit vraagt volgens haar veerkracht van het onderwijsstelsel. “Deels moet het onderwijs meebewegen met maatschappelijke ontwikkelingen, maar het moet ook weerstand bieden tegen zaken die wellicht hypes zijn.”

Direct effect

Onderwijsinstellingen moeten om deze reden goed de impact van maatschappelijke ontwikkelingen kunnen inschatten en vervolgens beoordelen of ze onderwijs structureel aanpassen of enkel kleine onderdelen ervan. Met name de digitalisering heeft een direct effect op onderwijsinstellingen. En met het digitaliserende onderwijssysteem verandert ook de functie van de leraar. Wil je weten welke directe effecten van invloed zijn op ons onderwijs en wat de gevolgen daarvan zijn op jouw functie? Lees dan het hele artikel op Mijnzakengids.nl.

Wat zijn volgens jou hypes in het onderwijs waartegen weerstand moet worden geboden? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER