Mediawijsheid in met mbo: 11 leerlijnen

1

Van docenten, voor docenten: dat zijn de 11 mediawijze leerlijnen voor het mbo die tot stand zijn gekomen met medewerking van Mediawijzer.net en Kennisnet. Wil jij aan de slag met mediawijsheid in het mbo? Kijk dan snel welke vak- of beroepsgerichte leerlijn interessant is voor jou.

De 11 direct in te zetten mediawijze mbo-leerlijnen zijn het resultaat van de Mbo Microregeling 2015-2016: een regeling waarbij docenten met een goed idee – in ruil voor een vergoeding van 5000 euro – de tijd en de middelen kregen om een mediawijze lessenserie, gekoppeld aan een beroepsopleiding, te ontwikkelen. Deze regeling kwam tot stand toen uit expertsessie bleek dat er in het mbo een grote behoefte is aan leerlijnen die specifiek zijn gericht op de beroepspraktijk.

Leerlijn Veehouderij

Ontwikkeld door: Dorien Aarts, Nordwin College Veehouderij
Doel: Met deze opdracht krijg je meer inzicht in het programma Veemanager. Je gaat verschillende bedrijfsgegevens vergelijken en dit openbaar maken aan burgers met behulp van sociale media. Tot slot ga je de resultaten presenteren aan het bedrijf en medestudenten.  Leerlijn Veehouderij | Veemanager

Leerlijn dierhouderij, bloem en groene detailhandel

Ontwikkeld door: Titus Jansen op de Haar, Nordwin College
Doel: In deze opdracht ga je de marketing en mogelijkheden van een webwinkel onderzoeken. Dat ga je doen door je te verdiepen in de mogelijkheden en door uiteindelijk zelf een demoversie van een webshop/-winkel te maken. Leerlijn Dierhouderij, Bloem, Groene Detailhandel | Webwinkels

Leerlijn hovenier, loonwerk, veehouderij, akkerbouw

Ontwikkeld door: Cindy Postma, Nordwin College
Doel: In deze opdracht ga jij bedrijven helpen om hun duurzame kant in beeld te krijgen. Dat ga je doen door een promotiefilmpje te maken. Leerlijn Hovenier, Loonwerk, Veehouderij, Akkerbouw | Pr-filmpje voor Duurzaam Ondernemen

Leerlijn MBO 2 loonwerk, akkerbouw en veehouderderij

Ontwikkeld door: Cindy Postma, Nordwin College
Doel: In deze opdracht ga je jezelf verdiepen in drones en mogelijkheden voor de landbouw, langs bij een bedrijf dat werkt met Agro-specifieke drones, zelf een dronevlucht uitvoeren en een toekomstvisie ontwikkelen voor je eigen vakgebied. Leerlijn MBO 2 Loonwerk, Akkerbouw en Veehouderij | Drones in de landbouw

Leerlijn pedagogisch werk: kinderopvang en onderwijsassistent

Ontwikkeld door: Manon Osterop, ROC Nova College
Doel: Je gaat een aantal dingen leren om ict professioneel te kunnen gebruiken in je werkveld. Je gaat ook kijken naar de vaardigheden die je bezit en bedenken hoe je deze op een professionele manier kunt inzetten. Het doel van deze leerlijn is dat je een aantal basisvaardigheden leert en dat je leert begrijpen hoe je deze kunt gebruiken in je toekomstige werkpraktijk. Leerlijn Pedagogisch werk: kinderopvang en onderwijsassistent | Mediawijsheid en pedagogisch werk

Leerlijn Nederlands

Ontwikkeld door: Trienet Sikkema, ROC Alfa-College
Doel: in deze digitale leeromgeving bereid je je met behulp van beoordelingsformulieren, taaltoetsen, theorie, oefeningen, opdrachten en voorbeeldexamens voor op het examen Nederlands op niveau 3F. De leeromgeving is opgebouwd voor technici. Dit merk je onder meer aan het tabblad ‘Naslagwerken technische vaktermen’. Leerlijn Nederlands | Nederlands 3F

Leerlijn verzorgende IG

Ontwikkeld door: Bernadet Sprenkeling, ROC Nova College
Doel: Tijdens deze leerlijn verdiep je je onder meer in het socialemediagebruik van zorginstellingen en in de richtlijnen voor het gebruik van sociale media door verzorgenden. Ook bekijk en beoordeel je relevante apps op bruikbaarheid en leer je alles over het gebruik van technologie in de zorg.  Leerlijn Verzorgende IG

Leerlijn maatschappelijke zorg

Ontwikkeld door: Ilse van der Meij, ROC Nova College
Doel: Als je stage loopt in de maatschappelijke zorg, krijg je te maken met multimedia, de voor- en nadelen van sociale media en allerlei nieuwe snufjes in de zorg; de zogenaamde domotica. In deze leerlijn maak je kennis met deze (nieuwe) mogelijkheden, maar leer je ook zelf na te denken over onder meer de gevaren voor verschillende doelgroepen.  Leerlijn Maatschappelijke Zorg

Leerlijn mediaredactie en mediavormgever

Ontwikkeld door: Edo Sutherland, Silees workshop (Saving the world)
Doel: Deze lessenserie is erop gericht studenten mediawijs te maken in de wereld van beïnvloeding t.b.v. gedragsverandering (marketing en manipulatie), door de gehanteerde technieken zelf te gebruiken voor een eigen doel. Alle mediawijsheidcompetenties spelen hierbij, in onderlinge samenhang, een rol. Leerlijn mediaredactie en mediavormgever | Saving the world

Keuzedeel MBO solliciteren

Ontwikkeld door: Karin Winters, Karin Winters Training
Doel: Wanneer je op zoek bent naar een stageplaats of een baan kun je in deze tijd niet meer zonder internet. Niet alleen om door vacatures te bladeren, maar ook jouw sollicitatie zelf bevat meer digitale kenmerken. Deze leerlijn is een aanvulling op het keuzedeel Solliciteren, maar ook te gebruiken als je op zoek bent naar een baan en daar digitale tools bij wilt gebruiken. Keuzedeel MBO Solliciteren | Mediawijs Solliciteren

Trainer- coachrichtingen binnen sport en bewegen

Ontwikkeld door: Willem Lanjouw
Doel: Deze leereenheid gaat verder dan alleen video-analist worden. Studenten leren door in de praktijk opdrachten uit te voeren, te onderzoeken en interviews te houden. Ze maken kennis met gebruik van data en statistieken en gevolgen van het gebruik van beeldmateriaal voor privacy en portretrecht.  Friesland College Trainer-/coachrichtingen binnen sport en bewegen (Video-analyse in de sport)

Heb jij het afgelopen jaar al gebruik gemaakt van een van deze leerlijnen? Of zou je zelf graag een leerlijn willen ontwikkelen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Goedemorgen, ik zou zelf graag een leerlijn willen schrijven voor de verpleegkundige opleiding. (niveau 4) Het is opmerkelijk om te constateren dat de huidige generatie weinig kritisch omgaat met informatie op het internet.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here