Home » Leren in het po met én van een robot

Leren in het po met én van een robot

Wil jij op een innovatieve manier werken aan 21e-eeuwse vaardigheden? Dat kan onder meer met behulp van onderwijsrobots. Een onderwijsrobot biedt niet alleen ondersteuning binnen allerlei vakgebieden, ook maken leraren en kinderen zo op een laagdrempelige manier kennis met robotica.

Nog geen halve meter groot is ‘ie: Eddy de robot. Hij staat te swingen op tafel en kinderen dansen met hem mee. Eddy is een humanoïde robot: hij kan praten en gesproken taal verstaan, herkent gezichten en objecten, ‘voelt’ aanrakingen en hij kan voorwerpen of zichzelf verplaatsen. Kinderen vinden de interactie met de robot interessant. Het maakt ze nieuwsgierig, wat zorgt voor de intrinsieke motivatie om ermee aan de slag te gaan.

Robots brengen de techniek dichterbij

In onze huidige gedigitaliseerde samenleving spelen wetenschap en techniek een steeds grotere rol. Robots brengen die techniek dichter bij het kind. Bijvoorbeeld als ze de leraar ondersteunen bij het geven van (extra) instructie. Ook kun je robots als onderwerp opnemen in curriculum. Zo leren kinderen hoe ze een robot in elkaar moeten zetten of kunnen programmeren. Belangrijke vaardigheden, want in onze gedigitaliseerde wereld heb je de toekomst als je digitaal vaardig bent én creatief en probleemoplossend kunt denken en handelen.

Laagdrempelig platform

Zelf een onderwijsrobot programmeren? Dat klinkt lastiger dan het in werkelijkheid is. Zo is voor onderwijsrobot Eddy een digitaal platform ontwikkeld, waarvan je met iedere device gebruik kunt maken. Leraren kunnen gemakkelijk en zonder technische kennis instructies, interactieve verhalen en leerspellen ontwerpen. Kinderen kunnen de robot laten praten of bijvoorbeeld zelf een boterham laten smeren. Zo’n handeling moet eerst worden onderverdeeld in kleine stapjes; de algoritmes. Daarna kunnen ze stappen in het platform achter elkaar programmeren.

Werken aan 21e-eeuwse vaardigheden

Als je onderwijsrobots integreert in je dagelijkse lespraktijk, werk je bijna als vanzelf aan 21e-eeuwse vaardigheden. Ben je benieuwd hoe je dat kunt doen? Ter illustratie koppelen we de 21e-eeuwse vaardigheden aan verschillende robotactiviteiten:

  • Samenwerken: Ontwerp leeractiviteiten met de robot waarin kinderen worden uitgedaagd om samen problemen op te lossen.
  • ICT-geletterdheid: Kinderen ontwikkelen zich door om te gaan met een (humanoïde) robot. Ook leren ze hoe ze de robot zelf kunnen programmeren.
  • Probleemoplossend denken: Om een robot van A naar B te laten bewegen, moeten kinderen een plan bedenken en vervolgens uitvoeren.
  • Communiceren: Interactie met de robot verloopt op dezelfde manier als bij mensen. Zo kan de robot helpen bij het aanleren van communicatieve vaardigheden.
  • Creatief denken: Wie robots programmeert, moet creatief denken. Wat dacht je bijvoorbeeld van het ontwikkelen van een spelactiviteit?
  • Kritisch denken: De robot kan de leraar hierin ondersteunen. Zo vraagt onderwijsrobot Eddy jonge kinderen bijvoorbeeld om plaatjes te sorteren in logische groepen.
  • Sociale en culturele vaardigheden: Robot en kinderen reageren op elkaar. Of laat kinderen in groepjes overleggen welk antwoordplaatje ze aan de robot laten zien.

Aan de slag met robots

Naast onderwijsrobot Eddy zijn er nog veel meer robotachtige gadgets die je kunt inzetten in het onderwijs. We zetten er enkele voor je op een rijtje:

  • Ozobot: de Ozobot is een klein robotje. Hij loopt over getekende lijnen en leest kleurcodes, waardoor hij gaat draaien of zijn snelheid verandert. In een speciale online omgeving kunnen leerlingen de Ozobot zelf programmeren.
  • Bomberbot: op OBS Kudelstaart leren kinderen spelenderwijs programmeren met Bomberbot. Zo leren ze dat de computer niet zelf nadenkt, maar dat mensen dat geprogrammeerd hebben.
  • Mindstorms: met Mindstorms leren kinderen hun eigen Legorobot bouwen én programmeren. Zo leren ze de technologie erachter niet alleen te begrijpen, maar kunnen ze die zelf ook actief beheersen.
  • RoboCup Junior: de RoboCup Junior is een jaarlijkse competitie voor po en vo. Stel als school een team samen, bouw en programmeer zelf een robot en speel ermee tegen andere teams.

Hoe denk jij over het gebruik van onderwijsrobots? Heb je er al weleens gebruik van gemaakt, of zou je dat graag willen doen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.