Leerlingparticipatie: evalueer je leraar

2


Als docent bent u vast en zeker weleens geëvalueerd door een collega. Maar heeft u zich ook weleens laten beoordelen door uw leerlingen? Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) publiceerde onlangs het handboek LAKS LOVES LED, met daarin alles over LED (Leerlingen Evalueren Docenten): een systeem waarbij aan leerlingen wordt gevraagd wat ze vinden van hun docenten.

De stem van de leerling vormt een belangrijk onderdeel van een goed functionerende school. Als leerlingen een bijdrage kunnen leveren aan het functioneren van hun docenten, dan heeft dat direct invloed op de leskwaliteit en daarmee op de motivatie van leerlingen. Het is dus belangrijk dat leerlingen de mogelijkheid krijgen om mee te praten. Hoe? Dan kan op verschillende manieren.

Verzamelnaam
LED is een verzamelnaam voor alle mogelijke manieren waarop leerlingen een rol kunnen spelen bij het beoordelen van docenten. Om meer scholen, docenten en leerlingen kennis te laten maken met LED, publiceerde LAKS begin deze maand het boekje LAKS LOVES LED. Daarin staat wat LED is, welke vormen van LED er zijn en wat de voor- en nadelen ervan zijn. Ook staan er tips, voorbeelden en een stappenplan in, zodat u en uw leerlingen er desgewenst meteen mee aan de slag kunnen gaan. U kunt het boekje gratis bestellen door een e-mail te sturen naar info@laks.nl.

Vormen van LED
Om uit te zoeken welke vormen van LED in de praktijk succesvol worden toegepast, is het LAKS het land ingegaan. Naar aanleiding van verschillende schoolbezoeken heeft de organisatie een aantal vormen op een rijtje gezet – van laagdrempelig tot redelijk intensief. Iedere vorm is voorzien van een praktijkvoorbeeld en een lijstje voor- en nadelen. De meest laagdrempelige vorm die in het boekje aan bod komt, is het geven van tips aan docenten. Voorbeeld: ‘Op het IJburg College in Amsterdam kunnen scholieren (anoniem) hun mening geven over docenten met tip-/topkaarten. Deze kaarten kunnen ze achterlaten in het postvakje van de docent.’

De meest vergaande vorm van LED is het actief betrekken van leerlingen bij sollicitaties en vaste aanstellingen. ‘Op De Breul is Zeist spelen leerlingen al 35 jaar een belangrijke rol bij het aannemen van docenten. Leerlingen praten mee tijdens sollicitatiegesprekken, vertellen na zes maanden hoe de docent functioneert en schrijven na een jaar een advies waarin zij aangeven of een docent volgens hen wel of niet een nieuw contract moet krijgen.’

Meer weten?
Bent u benieuwd naar de andere vormen van LED en wilt u verder lezen over de verschillende toepassingsmogelijkheden en praktijkvoorbeelden? Stuur dan een e-mail naar info@laks.nl en bestel het boekje voor u en uw leerlingen. Lees ook op Onderwijs van Morgen:


UPDATE 25 juni
: In de Tweede Kamer is steun te vinden voor het voorstel van LAKS om leerlingen mee te laten doen aan het beoordelen van hun docenten. In een nieuwsbericht op Nu.nl staat dat VVD-kamerlid Karin Straus wil dat de mening van leerlingen deel gaat uitmaken van het personeelsbeleid. Lees het gehele artikel op Nu.nl.


Heeft u zich weleens laten evalueren door uw leerlingen? Hoe pakte u dat aan? Deel uw ervaring, tips en suggesties via onderstaand reactieformulier.

2 REACTIES

  1. Toen ik voor de klas stond (1992-2002) heb ik al mijn leerlingen ieder jaar de enquête over leraarsgedrag laten invullen. Die enquête kwam van het IVLOS en de rapportage kwam in de vorm van de roos van Leary. Je gedrag werd grafisch uitgebeeld in die roos; je had het ‘boven’ en ‘onder’ gedrag, en het ‘samen’ en ‘tegen’ gedrag. De antwoorden van je leerlingen werden gebruikt om je te scoren in al die sectoren/kwadranten. Na vijf jaar ben ik ermee gestopt, omdat het beeld dan wel duidelijk is.
    Ik neem aan dat dit nog steeds gebeurt, want het was een mooie afgeronde feedback vanuit een duidelijke vraagstelling. Standaard reactie van leerlingen: “Mogen we dit ook eens een keer doen bij een paar van uw collega’s?”

  2. Ik krijg jaarlijks van elke leerling een rapport, met daarop een aantal stellingen waarop de leerling een cijfer geeft op 10. Een werkvorm uit de map ‘sst, de leerkracht leert’ van Uitgeverij Plantyn.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here