Laatste kans: Meld jouw klas snel nog aan voor landelijke wedstrijd MediaMasters

0

Morgen begint de Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november). Meld je klas daarom vandaag nog aan voor MediaMasters: een serious game waarin kinderen uit groep 7 en 8 aan de slag gaan met de kansen en gevaren van (online) media. Door het spelen van de game, zowel klassikaal als thuis, bouwen leerlingen basiskennis over mediawijsheid op. Zijn jullie klaar om met duizenden andere klassen te strijden om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’?

Dit artikel is geschreven door Sarah Hijmans, inhoudelijk producent en eindredacteur MediaMasters.

Het thema van de Week van de Mediawijsheid is dit jaar: Aan of Uit? Hoe helpen apps, chats en digitale tools ons in het leven? En wanneer zit technologie ons juist in de weg? Tijdens de Week van de Mediawijsheid stellen we iedereen de vraag: wanneer kies jij om aan of uit te staan? Het hoogtepunt van MediaMasters, de landelijke wedstrijd, wordt in deze campagneweek gespeeld. Wil je meedoen? Meld je klas dan vandaag nog snel aan via www.mediamasters.nl/aanmelden.

De vier hoofdrolspelers van MediaMasters worden dit schooljaar uitgedaagd om 24 uur lang anoniem en op één locatie te blijven, terwijl een team van cyberexperts naar hen op zoek gaat. Hierbij is het belangrijk om zo min mogelijk (data)sporen achter te laten, wat lang niet zo gemakkelijk blijkt te zijn. De karakters in de game en de leerlingen in de klas gaan samen deze challenge aan. Ze worden zich hierdoor bewust dat online zijn vaak ook betekent dat je gegevens achterlaat.

Ambassadeurs van MediaMasters

Dit jaar verbinden maar liefst vier jonge vakprofessionals zich als ambassadeur aan MediaMasters. Presentatrice en journaliste Samya Hafsaoui, eerste officiële FIFA eSporter van AZ Aristote Ndunu, Nederlands jongste ethisch hacker Jurre Groenendijk en Codam-vlogger Roos Cocolien Steigenga zetten zich in om leerlingen mediawijzer te maken. Vier uiteenlopende ambassadeurs, die allemaal op verschillende manieren te maken hebben met media en daarom vanuit hun eigen invalshoek kunnen bijdragen aan de bewustwording rondom digitale kansen, risico’s en balans. Deze jongeren zijn op een inspirerende manier bezig met (digitale) media en kunnen daarom voor kinderen een voorbeeld zijn.

MediaMasters voor de rest van het schooljaar 2019/2020

Na de Week van de Mediawijsheid kun je door met Extra Missies over thema’s als privacy, online pesten, cybercriminaliteit, nepnieuws & desinformatie, games, reclame, WhatsApp & sociale media, informatievaardigheden, techniek & toekomst, beeldtaal en fotograferen & vloggen. Ook met deze Missies kunnen klassen punten en mooie prijzen verdienen. De vragen en opdrachten in MediaMasters zijn mede afkomstig van verschillende netwerkpartners, zoals Eye Filmmuseum, Stichting FutureNL, Kidsweek, Rijksmuseum, Schooltv en Beeld en Geluid.

Doen jullie dit jaar mee aan MediaMasters? Laat een reactie binnen via onderstaand reactieformulier.

 

 

 

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here