Inspiratiesessie ‘Begrijpend lezen en taal: een ijzersterke verbinding’

Veel lezen helpt leerlingen om beter te communiceren. Andersom werkt het net zo goed: schrijven en spreken bevorderen ook de leesvaardigheid. Tijdens de inspiratiesessie ‘Begrijpend lezen en taal: een ijzersterke verbinding’ deelt Herman Franssen, specialist taalleesonderwijs, met jou zijn kennis, ideeën en tips. Waarom is meer samenhang tussen begrijpend lezen en andere taaldomeinen zo belangrijk en hoe pas je dat toe in de klas?

Op donderdag 3 februari 2022 gaat het gebeuren! Dan organiseren we tussen 16.00 en 17.30 uur hét evenement voor onderwijsprofessionals: Onderwijs van Morgen Live! Een gratis online event waarin verschillende inspirerende sprekers hun laatste inzichten met je delen over de groei en ontwikkeling van leerlingen. Voor je eigen groei biedt het programma interactieve inspiratiesessies met praktische tips & tricks van collega’s en onderwijsexperts.

‘In de wereld van taal en onderwijs is er ontzettend veel aandacht voor lezen. Andere taalvaardigheden, zoals schrijven en spreken, krijgen ten onrechte minder aandacht’, zegt Herman Franssen, tot voor kort werkzaam als inspecteur primair onderwijs bij de Onderwijsinspectie. ‘Dat komt omdat er veel zorgen zijn over de leesvaardigheid van kinderen. Uit internationale onderzoeken blijkt dat die achteruitgaat. Die aandacht is niet verkeerd, maar ook mondelinge- en schrijfvaardigheden verdienen meer aandacht. Daarom wil ik deze vaardigheden meer in de spotlights zetten én de verbinding leggen met begrijpend lezen. Als een leerling beter leert schrijven, dan gaat hij of zij ook beter lezen en andersom.’

Zoek in de klas de verbinding tussen lezen en taal

‘Mijn doel is het om leraren te stimuleren in de klas nog meer verbinding te zoeken tussen lezen en taal.’ Daarom geeft Herman je in de kennissessie tips die je in de lessen kunt toepassen. Zo help je leerlingen groeien. Eén tip wil hij alvast weggeven. ‘Een leesles is niet alleen een tekst lezen en daar vragen over beantwoorden. Juist het gesprek over de tekst, de discussie, is belangrijk. Zo kun je vrij gemakkelijk ook de mondelinge taalvaardigheid van leerlingen verbeteren.’

De staat van het taalonderwijs in Nederland

Ook vertelt Herman je aan de hand van onderzoeken en wetenschappelijke inzichten meer over de staat van het Nederlandse taalonderwijs. Daarbij stelt hij onder meer de vraag: Wat kunnen leerlingen aan het eind van de basisschool en wat kun jij doen om het taalonderwijs te verbeteren? ‘Momenteel staat de taal in de breedte onder druk. In het onderwijs gaat veel aandacht naar taalonderdelen die je kunt toetsen, zoals spelling en leesvaardigheid. Als we met elkaar meer samenhang zoeken tussen verschillende taaldomeinen, dan zetten we een positieve ontwikkeling in gang.’

Herman wordt tijdens de inspiratiesessie over het onderwerp geïnterviewd door Hans van Elderen, portfoliomanager bij Uitgeverij Malmberg.

Nieuwsgierig geworden naar dit onderwerp? Meld je nu aan voor deze inspiratiesessie!

Herman Franssen studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij heeft verschillende functies in het onderwijs gehad en was daarna tot voor kort werkzaam als inspecteur primair onderwijs bij de Onderwijsinspectie. Als specialist in taalleesonderwijs was hij betrokken bij landelijke themaonderzoeken en peilingen voor taal. Herman is lid van het Platform Nederlands bij de Nederlandse Taalunie. Hij heeft als auteur/redacteur meegewerkt aan een taalmethode.

Meer over het event Onderwijs van Morgen Live!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde artikelen

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.