Inspiratie: eerst tekenen, dan schrijven

1

Vaak krijgen kinderen de opdracht een verhaal te schrijven, waar ze daarna een tekening bij mogen maken. Dit is een beproefde vaste volgorde, maar draai deze volgorde eens om. Het wordt dan een heel ander verhaal.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van februari 2018 en is oorspronkelijk geschreven door Rian Visser. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs. Er verschijnen tien nummers per jaar, waarvan één themaboek. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit een eerder verschenen nummer! Meer weten? Kijk op www.praxisbulletin.nl.

Om een verhaal te schrijven moet je een idee hebben. Vreemd genoeg wordt aan deze stap vaak maar weinig aandacht geschonken. Geen enkele schrijver kan zomaar een verhaal schrijven. Maar hoe krijg je een idee? Het valt niet mee om, zittend achter je tafel, steekwoorden op te schrijven en je te moeten concentreren op een idee dat je nog niet hebt.

Stappenplan voor inspiratie

Inspiratie opdoen is een belangrijke stap waarvoor de tijd genomen moet worden. Daar zijn verschillende tips voor. Een van die tips is om de kinderen eerst een tekening te laten maken. Hoe dat werkt, eerst tekenen en dan pas schrijven? In het kort zijn dit de stappen:

1. Maak een tekening

De opdracht kan luiden: Teken een onbekende planeet. Hoe ziet hij eruit? Wat is het landschap en het klimaat? Welke gebouwen staan erop? Wie wonen er?

2. Maak bijschriften

De kinderen maken van hun tekening een soort instructietekening met pijlen en uitleg.

3. Vertel over de tekening

Sommige kinderen krijgen tijdens het tekenen al een verhaalidee. Je kunt ze daarbij helpen door vragen te stellen over hun tekeningen en ze op die manier over hun tekening te laten vertellen.

4. Schrijf een verhaal bij je tekening

De kinderen schrijven het verhaal bij hun tekening op.

5. Evalueer de opdracht

Laat een paar kinderen hun verhaal voorlezen. De andere kinderen geven tips en tops. Met hetzelfde thema bezig zijn en toch zulke verschillende verhalen maken is erg stimulerend.

6. Hang het werk op

Heb je weleens gedacht aan een expositie van de verhalen en de tekeningen? Laat zien dat de kinderen iets hebben gemaakt waar ze trots op mogen zijn.

7. Koppelen aan boek

Je kunt een teken- en schrijfopdracht heel goed koppelen aan het boek dat je op dat moment voorleest in de groep. Zo sla je meerdere vliegen in één klap: praten over een boek of onderwerp en nadenken over een eigen verhaal. Meer lezen? Download nu het complete artikel uit Praxisbulletin.

Ben jij weleens op een dergelijke manier te werk gegaan? Of heb je een ander goed idee om kinderen te stimuleren bij de inspiratie voor een verhaal? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here