Home » Het klaslokaal van de toekomst: 7 trends en ontwikkelingen

Het klaslokaal van de toekomst: 7 trends en ontwikkelingen


Het klaslokaal van de toekomst, hoe ziet dat er eigenlijk uit? En valt daar überhaupt wel iets over te zeggen? Volgens Terry Heick, docent en onderwijsauteur, zijn dergelijke vragen helemaal niet zo relevant. Met elkaar van gedachten wisselen over de kansen die niet morgen, maar vandaag nog benut kunnen worden. D
áár gaat het volgens hem om.

Heick stelt dat het onderwijs van morgen allang beschikbaar is. In een artikel op de Amerikaanse onderwijsblog te@chthought schetst hij dan ook zeven krachtige trends en ontwikkelingen die volgens hem representatief zijn voor het klaslokaal van de toekomst. Daarbij ligt de focus op ideeën waar u als docent of schoolleider direct mee aan de slag zou kunnen. Niet utopisch, maar praktisch. Het lijstje van Heick bestaat uit de volgende trends en ontwikkelingen:

  1. Van fysiek naar digitaal
  2. Van meetbare standaarden naar gewoontes
  3. Van doen wat er wordt gezegd naar zelfgestuurd leren
  4. Van scholen naar communities
  5. Van reactie naar interactie
  6. Van er alleen voor staan naar connectivisme
  7. Van privacy naar transparantie

 

Bent u benieuwd naar de uitwerking en motivatie van Heick? Lees dan het gehele artikel op te@chthought. Als discussiestuk kunt u desgewenst een graphic downloaden waarop de trends en ontwikkelingen beknopt aan bod komen.

Wat zijn volgens u de belangrijkste, concrete verschuivingen in het onderwijs? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

Laatste onderwijsnieuws

Een lachend meisje met een bloem in haar haar

Lied van de maand: Het wordt weer lente

Een stoer rocknummer over de lente! Hieronder vind je een ingezongen lied, een karaokeversie en tips die je kunt gebruiken in je les.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.