Generatie Z: de digitale generatie

0

Iedereen is een product van zijn of haar tijd. Mensen die in dezelfde tijd zijn geboren, doen dezelfde maatschappelijke ervaringen op. Daardoor vertonen ze overeenkomsten in hun houding en gedrag. Generatie Z is de jongste generatie, geboren tussen 2000 en 2015, en is de opvolger van Generatie Y. wat definieert deze generatie precies? En wat vinden ze belangrijk? We zetten de belangrijkste insights voor je op een rij.

Generatie Z is de digitale generatie. Het scheelt niet veel of ze zijn met een mobiele telefoon in hun hand geboren en leren zonder digitale hulpmiddelen is voor hen ondenkbaar. Internet is voor hen dé plek om informatie te vinden en te delen. Niet gek dus, dat ze minder met elkaar afspreken dan voorgaande generaties. Dat betekent echter niet dat ze ook minder sociaal contact hebben, integendeel: ze spenderen een aanzienlijk aandeel van hun tijd aan sociale media.

Harde werkers

Gen Z is opgegroeid in de nasleep van de economische crisis – een mogelijke verklaring voor het feit dat ze beter kunnen sparen dan hun voorgangers. Daarnaast zijn het harde werkers, maar lopen ze zichzelf minder snel voorbij dan generatie Y. Dit komt doordat ze realistisch ingesteld zijn. Daarnaast zijn ze ook ondernemend ingesteld: waarom een bijbaantje bij de buurtsuper als je ook iets voor jezelf op YouTube kunt doen?

Deze generatie is eraan gewend om veel verschillende dingen tegelijk te doen: huiswerk maken met Netflix op de achtergrond en tussendoor te pas en te onpas appjes beantwoorden en Instagram checken. Niet voor niets wordt deze generatie ook wel generatie M genoemd. Inderdaad, de M van multitasking.

Begeleiding nodig

Ook zijn ze mondiger dan andere generaties. Ze komen volwassen over, al betekent dat niet dat ze dat ook zijn. Volgens Docent van het jaar Lucelle Deneer (45) hebben ze juist begeleiding nodig. In een artikel in NRC vertelt ze: “Wij, volwassenen denken: handig, we zetten alles in Magister, dan weten ze waar ze aan toe zijn. Maar we vergeten dat ze zelf moeten leren plannen, dat ze overzicht moeten houden. Dat was toch de leukste tijd van het jaar, vroeger, als de nieuwe schoolagenda’s bij de Hema lagen en je kon beginnen met invullen?”

Betrek ze erbij

Verder wil deze generatie betrokken worden bij het nemen van besluiten. Dit zijn ze nou eenmaal gewend: al op de basisschool mochten ze meedenken over de regels op het schoolplein en thuis in het gezin komen veel beslissingen democratisch tot stand. Zorg er als docent dus voor dat je deze generatie er voldoende bij betrekt. Hoe je dat doet? Daarover lees je meer in het eerder op OVM verschenen artikel Leerlingparticipatie in de praktijk.

Wat valt jou op aan Generatie Z in de klas? En hoe speel je daarop in? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here