Denk en of doen: links of rechts?

1

Docenten en leerlingen hebben er alweer één of meerdere lesweken opzitten. Voor docenten betekent dit nieuwe klassen met ook nieuwe leerlingen. Wellicht zet dit aan tot nadenken over verschillende leerstijlen en misschien ook over de eigen doceerstijl. Voor de zomer eindigden we met de vier globale leerstijlen. We pakken nu de draad weer op met een uitstapje naar een verwant onderwerp: verschillen in het functioneren van de linker- en rechterhersenhelft. Hebben de hersenhelften verschillende functies? En wat heeft dit te maken met leerstijlen?

Dat de beide hersenhelften verschillende functies hebben, is waarschijnlijk wel bekend. Dit fenomeen kwam in de belangstelling na het onderzoek van neurospycholoog en neurobioloog Roger Sperry die hier in de jaren zeventig en tachtig onderzoek naar deed. Hij kwam op dit idee na onderzoek bij epileptische patiënten waarbij de verbinding tussen de twee hersenhelften was doorgesneden om epileptische aanvallen te voorkomen. Sperry toonde aan dat de twee hersenhelften specifieke functies en daarmee ook een eigen bewustzijn hebben. In de linkerhemisfeer zijn het spraakvermogen, logica en de ratio gelocaliseerd, terwijl de rechterhemisfeer zich richt op ruimtelijke analyse en gevoel.

Neuro-onderzoekers bouwden hierop voort in de jaren negentig. Zo ontstond een uitgebreide karakteristiek van beide hersenhelften (zie bijlage). De bevindingen van dit onderzoek kloppen wonderwel met het verschil tussen de serialistische en de holistische leerstijl. Het is niet moeilijk om de serialistische leerstijl te koppelen aan de linkerhemisfeer (nadruk op analyse en details) en de holistische leerstijl aan de rechterhersenhelft (nadruk op synthese en oriëntatie op het grote geheel).

Zo kun je dus je leerstijl bepalen door vast te stellen wat je dominante hersenhelft is. Dat kun je doen door te kijken of de beschrijvingen van de linker- of juist die van de rechterhersenhelft beter bij je passen (zie bijlage). Hoewel we weten dat het brein gebruik maakt van beide hersenhelften, is het toch waarschijnlijk dat u spontaan één van de twee hersenhelften inschakelt bij nieuwe taken, ook bij leertaken. 

Via de categorie ‘leerstijlen’ (rechtsboven in het scherm) kunt u alle artikelen over leerstijlen terugvinden.

De zomerreeks motivatie gaat ook na de zomer door. Vanaf volgende week vindt u elke twee weken een artikel over dit onderwerp.

1 REACTIE

  1. Ik las deze informatie ook bij Dr. Michael S. Gazzaniga in zijn boek Reis door het brein. Ook Gazzaniga onderzocht eplepri-patiënten, net als Sperry.
    Bij het onderzoek waarvoor hij later de Nobelprijs ontving, onderzocht Sperry epilepsiepatiënten bij wie, om nieuwe aanvallen te voorkomen, het corpus callosum (=hersenbalk, verbinding tussen de beide hersenhelften) was doorgesneden. Na de operatie waren er nog slechts zeer beperkte verbindingen tussen de beide hersenhelften. Sperry en zijn collega’s lieten de patiënten taken uitvoeren waarvan bekend is dat ze door een specifieke hersenhelft worden uitgevoerd. Zij toonden aan dat de twee hersenhelften nu ieder een eigen bewustzijn hadden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here