Home » Leeslijst

Leeslijst

'Geen verhalen over losers, boomhutten en geen mutserige dagboeken!'

Serieus, juf? Moeten we hier een boek van lezen? Waarom?’ Dylan kijkt vol ongeloof van de stapel papieren naar mij. ‘Omdat ik vind dat jullie weleens wat andere boeken mogen lezen en omdat ik geen zin heb ik 29 dezelfde soort boekenbeurten, daarom,’ is mijn antwoord.

Een leeslijst in groep 8. Ik heb het gewoon gedaan. Op het gebied van leesbevordering en boekpromotie had ik in de bovenbouw namelijk nog wel wat terrein te winnen. En onder mijn motto ‘verandering van boek doet lezen’ heb ik een leeslijst gemaakt waarop allerlei boeken staan die je in groep 8 zou moeten lezen. Boeken met andere thema’s, meer diversiteit, meer diepgang. Boeken die ik zelf vroeger las (en nog steeds herlees) en boeken die ik zelf zou willen lezen. Op de leeslijst van groep 8 vind je dus geen verhalen over losers, boomhutten en geen mutserige dagboeken. En ook hysterische lettertypes en allerlei graphics zijn uit den boze. Ik wil nu eenmaal dat mijn lieve leerlingen meer geestverruimende boeken lezen.
Apetrots ben ik op mijn leeslijst. De meest prachtige kinderboeken staan te shinen en te wachten om gelezen te worden. Ik heb hulp gehad van de kinderboekwinkel uit de stad en van collega-leerkrachten. Mijn socials ontploften toen ik vroeg welk boek er zeker op de leeslijst van groep 8 zou moeten staan. Ook waren er natuurlijk reacties van mensen die vonden dat kinderen gewoon moesten lezen en dat het niks uitmaakt wát ze lezen. Ben ik het deels mee eens. Natuurlijk moeten kinderen zoveel mogelijk lezen – het belang van lezen neemt in de huidige maatschappij alleen maar toe – maar ik vind dat ze ook kennis moeten maken met boeken die ze nog niet kennen. Boeken die ze zelf niet zouden uitkiezen. Leerlingen dagelijks verrassen en verleiden met boeken die ze nog niet kennen, is je plicht als leerkracht. En geloof me, de enthousiaste aanhouder wint altijd.
Terug naar de leeslijst van groep 8. De halve ochtend ben ik alle boeken van de leeslijst (elf A4’tjes) aan het promoten. En met groot succes. Daisy en Floor hebben al doorgegeven welk boek ze gaan lezen voor hun boekenbeurt, David heeft keuzestress en vraagt mij om advies. Zwaar dyslectische Zara heeft haar zinnen gezet op een boek dat zich afspeelt in de prehistorie en kan niet wachten om te beginnen met lezen. En ja, ook Dylan heeft uiteindelijk een boek gevonden. Mara blijft opgewonden door de leeslijst bladeren en vraagt tot slot of ze ook meerdere boeken mag kiezen.

Missie geslaagd!

Deze boeken kozen Daisy, Floor, Zara, David, Dylan en Mara:

Daisy : Winterhuis Hotel door Ben Guterson, uitgeverij Leopold
Floor: Het achterhuis door Anne Frank, uitgeverij Prometheus
David: De schaduw van de leeuw door Linda Dielemans, uitgeverij Leopold
Dylan: De club van lelijke kinderen door Koos Meinderts, uitgeverij Ploegsma
Mara: De geheime tuin door Frances Hodgson Burnett, uitgeverij Leopold (en ze las nog een paar andere boeken)

Wil je meer avonturen lezen over de klas van juf Naomi? Lees dan haar boek Eh… juf, hoe krijg je eigenlijk kinderen?

Laatste onderwijsnieuws

Een kind fluistert een zin in het oor van een ander kind

 8 tips voor taalspelletjes

Deze tips helpen je om spelenderwijs te oefenen met taal. Ze zijn erg leuk in de klas, maar ook ideaal om kinderen thuis met hun ouders te laten oefenen.

Bekijk

Terugkijken: de (v)mbo-show

Om aandacht te schenken aan de beroepen waar vmbo'ers & mbo'ers onmisbaar in zijn, maakte NOS Stories een grote liveshow over o.a. het imago en gelijkheid.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.