Home » Basisvaardigheden battles motiveren mbo-studenten voor rekenen, taal en burgerschap

Basisvaardigheden battles motiveren mbo-studenten voor rekenen, taal en burgerschap

De prijsuitreiking van de basisvaardigheden battles door schrijver Eus

Een aula vol studenten die enthousiast bezig zijn met basisvaardigheden. Dat zie je niet elke dag op een ROC. Maar de basisvaardigheden battles zorgen wel degelijk voor dit soort scènes. Dj’ende docenten, drankjes en snacks en een bruisende sfeer; allemaal om studenten te motiveren voor de generieke vakken rekenen, taal en burgerschap.  

De basisvaardigheden battle is een wedstrijd waarin mbo-studenten tegenover elkaar staan in een wedstrijd die draait om de vakken rekenen, taal en burgerschap. Dit zijn verplichte vakken op het mbo, maar niet altijd de meest gewaardeerde vakken. Het ministerie van OCW besteedt daarom veel aandacht aan deze generieke vakken en het belang van de basisvaardigheden.

Malmberg onderstreept dit belang en biedt met de battles deze vaardigheden op een andere manier aan. ‘Het motiveren van studenten, basisvaardigheden op een andere manier onder de aandacht brengen en taal- en rekenbewustzijn creëren. Dat is wat we willen stimuleren met deze battle binnen diverse mbo-scholen’, zegt portfoliomanager Saskia Streutker van uitgeverij Malmberg. Iedere school richt zijn eigen battle in, Malmberg maakt de wedstrijdvragen voor de school. Er wordt door hen ook voor aankleding gezorgd in de vorm van banners en uiteraard zijn er Bossche bollen. Twee scholen vertellen over de battles die zij organiseerden.

mboRijnland: bezoek van de minister

In Alphen aan den Rijn organiseerde mboRijnland dit jaar voor het eerst een battle met eerstejaars studenten Economie en Dienstverlening. Minister Dijkgraaf las online over de battle en is enthousiast over deze vorm. Hij heeft recent een bezoek gebracht aan de school. Voor de kerstvakantie werd de battle georganiseerd, om zo per klas de beste studenten te selecteren voor de finale. Op de school is ervoor gekozen om rekenen, Nederlands, Engels en burgerschap in de battles te betrekken, vertelt Wim Vogelzang, die het project samen met collega Deniz Camkiran organiseerde. In totaal deden tweehonderd studenten mee. 

‘Malmberg was erg betrokken en heeft alle vragen gemaakt, die hebben wij klassikaal uitgezet. Per onderdeel kwam er een winnaar uit. Voor elk onderdeel kregen ze 30 tot 45 minuten, dus ze hebben de hele middag zitten werken’, vertelt Vogelzang. Voor burgerschap werd er gekozen voor de actualiteitentoets van Malmberg. ‘Wie de krant had gelezen en het nieuws had gevolgd, kon de vragen goed beantwoorden.’ De vier winnaars van de categorieën vormden het team in de finale, zij vertegenwoordigden de hele klas. 

‘Ze vonden het geweldig’

Tijdens de finale deed ook de rest van de klas mee. Vogelzang: ‘Zij maakten dezelfde opgaven als de finalisten. De score van de klas telde voor 50 procent en de score van de finalisten ook. Zo kwam er uiteindelijk een eindwinnaar uit.’

Om het evenement extra sfeer te geven, werden er na afloop pizza’s gegeten en ging de groep bowlen. ‘We hoopten dat de studenten het leuk zouden vinden, maar dat was een onderschatting. Ze vonden het echt geweldig. Het feit dat het een wedstrijd was en je er iets mee kon winnen, dat sloeg aan.’ Dit was het eerste jaar dat mboRijnland een battle organiseerde. Inmiddels zijn andere opleidingen ook enthousiast, dus er komen zeker nieuwe en eventueel grotere edities aan, aldus Vogelzang. 

Aventus: van klein begonnen naar groot evenement

Bij Aventus (Apeldoorn, Zutphen en Deventer) zijn inmiddels al vijf edities georganiseerd, elk jaar doen er meer studenten mee, vertelt Koen van Oort. Eind maart was de finale van de Taal- en Rekenbattle, waar 700 studenten aan meededen. Zeventig van hen streden in de finale om de hoofdprijs van 250 euro, die door schrijver Eus (Ozcan Akyol) werd uitgereikt. Zo’n bedrag wil elke student wel winnen. Alle sectoren op de school doen inmiddels mee aan de battle, vertelt Van Oort.

Van een kleine bijeenkomst is het inmiddels een enorm event geworden. ‘Met zoveel deelnemers moeten we inmiddels wel echt gestructureerd aan het werk, met een draaiboek en de jaarplanning ernaast. Er waren op verschillende momenten in het schooljaar activiteiten, dus dat vraagt om een goede organisatie.’

Tijdens de finale kregen studenten een uur om de vragen te maken onder leiding van quizmasters. In de aula werd er ondertussen een feestje opgezet, voor studenten, maar ook voor ouders en familie die wilde komen kijken. ‘Dj’ende docenten die de hele middag muziek draaiden, Malmberg bracht Bossche Bollen mee en de studenten van Facilitair hadden smoothies gemaakt.’ Alle finalisten kregen een 3D-geprinte medaille, die door de studenten waren ontworpen.

Alle finalisten kregen een 3D-geprinte medaille, die door de studenten waren ontworpen.

Trotse deelnemers

De studenten zijn enthousiast over de battles, blijkt ook uit reacties na het evenement van Aventus. Lisa Gerrits (opleiding Mediaredactiemedewerker, niveau 4) koos er zelf voor om mee te doen aan de voorrondes voor zowel Nederlands als Engels. ‘Ik wilde mezelf bewijzen dat ik dit kan, nu zit ik in de finale voor Engels.’

Ze had zich niet echt voorbereid, vertelt ze na afloop. ‘Eigenlijk kun je je niet echt voorbereiden. Je kan Taalblokken gaan oefenen, dat zou een handig middel kunnen zijn, maar ik heb het niet gebruikt. Ik heb vooral veel Engels gelezen. Ik kan me beter uitdrukken in het Engels dan in het Nederlands.’ Lisa denkt het Engels nodig te hebben in haar toekomstige beroep. ‘Het is belangrijk om iedereen te kunnen helpen en ondersteunen.’

Tyler Vermeulen volgt de opleiding Assistent dienstverlening, niveau 1. Ze is derde geworden in de battle over rekenen en won 75 euro. Haar hele klas deed aan de voorronde voor rekenen mee en alleen Tyler mocht naar de finale. Ze is er stil van. ‘Ik ben dyslectisch en dat is lastig, maar rekenen klopt gewoon voor mij. Het is logica in mijn hoofd. Woorden zijn niet mijn ding, maar cijfers wel.’ Ze denkt dat rekenen ook later handig zal zijn voor haar. ‘Voor mijn toekomstige vak, maar ook voor allerlei algemene dingen, zoals koken.’

Gevoelig voor wedstrijden

Het wedstrijdelement zorgt er zeker voor dat studenten gemotiveerd zijn om mee te doen, ziet Vogelzang. ‘Studenten van deze leeftijd zijn gevoelig voor wedstrijden. En het werkt natuurlijk goed als er een prijs is’, ziet Vogelzang. ‘Maar ons doel is niet om te kijken wie de beste is, we willen dat ze op een andere manier bezig zijn dan achter hun laptop in de klas.’

Bij Aventus ziet Van Oort dat de studenten het zelf goed wilden doen. ‘Ze scannen de qr-code en gaan dan zelf met de vragen aan de slag. Alle finalisten werden dit jaar op het podium ontvangen door schrijver Eus, die ook nog in zijn toespraak het belang van rekenen en taal benadrukte. Ik vond het supertof dat hij hetzelfde vertelt als de docenten, want als hij het zegt dan doet dat toch nog wat meer.’

Tips uit de praktijk

Beide scholen hebben een tip voor scholen die geïnteresseerd zijn in het organiseren van een basisvaardigheden battle:

Van Oort: ‘Organiseer het evenement niet alleen met docenten, ook met facilitaire collega’s en vraag directeuren en teammanagers om steun; mensen die enthousiast zijn om dit te doen. Je moet het echt benaderen als een evenement.’

Vogelzang: ‘Je moet het gewoon gaan doen. Malmberg staat open voor samenwerking, dus daardoor hoef je niet zo heel veel te doen aan de inhoud. En het is echt gewoon leuk. Wat is er mooier als onderwijs ook nog leuk is af en toe?” 

Groter en bekender worden

Het doel van Aventus voor volgend jaar is om het evenement weer een slag groter te maken, aldus Van Oort. ‘We willen wel streven naar 1500 deelnemers. Het evenement is nog bekender geworden en collega’s zijn erg enthousiast.’ Het liefst willen ze het uitbreiden naar een landelijke battle tussen mbo-scholen, zegt Van Oort. ‘Het zou enorm tof zijn als studenten ook zo hun generieke examen kunnen behalen.’

Ook bij mboRijnland wordt al nagedacht over een groter evenement voor volgend jaar. ‘De directie vindt het leuk om volgend jaar met meerdere locaties en teams een battle te organiseren. Ons ultieme doel is om dit met alle zes vestigingen te doen, met een finale aan het eind van het jaar waarbij de beste klas wordt uitgeroepen.’

Organiseer je eigen battle met Malmberg

Wil jij ook een basisvaardigheden battle organiseren op jouw school? Neem contact op met Saskia.streutker@malmberg.nl. Saskia vindt het superleuk om mee te denken over een battle op jouw school en bespreekt graag de mogelijkheden hoe Malmberg je kan ondersteunen!

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.