ADHD in de klas: do’s en dont’s

1

Van een dromer die uren uit het raam tuurt tot een stuiterbal die je al wippend op zijn stoel een aantal keer per dag tot tien laat tellen. We hebben tegenwoordig een heel scala aan gedrags- en leerproblemen op school; ADHD is er zo eentje. Bied jij de juiste begeleiding aan leerlingen met ADHD? In dit artikel zet Nimbles de do’s en dont’s voor je op een rij.

Dit artikel verscheen eerder op Nimbles. Nimbles wijst ouders sinds 2016 de weg naar de meest geschikte begeleiding voor hun kind.

‘Ze zijn druk’, ‘zitten nooit stil’, ‘hebben een korte spanningsboog’ en ‘kunnen zich niet concentreren’. Dit zijn enkele vooroordelen die we allemaal weleens voorbij horen komen in het onderwijs. Dat leerlingen met ADHD juist heel veel mooie eigenschappen hebben, horen we jammer genoeg minder vaak. Bij ADHD horen namelijk hele positieve kenmerken. Denk aan spontaniteit, creativiteit, een sterke intuïtie, een eerlijke en gedreven houding en goed zijn in het vinden van nieuwe oplossingen. Wij zetten de do’s en dont’s voor omgaan met ADHD in de klas op een rij.

Do’s bij ADHD in de klas

  • Geef korte en duidelijke opdrachten;
  • Blijf regels en afspraken herhalen;
  • Zorg voor uitdagende lesstof;
  • Gebruik afwisselende werkvormen om de aandacht te vergroten;
  • Complimenteer vaak;
  • Benoem het gewenste gedrag en bied alternatieven bij ongewenst gedrag;
  • Houd in de gaten of de leerling gaat afdwalen of drukker wordt door zoveel mogelijk oogcontact te houden tijdens een klassikale les;
  • Plan rust- en ontspanningsmomenten in gedurende de les;
  • Laat je niet tot discussies verleiden. Vertel vriendelijk, maar strikt wat je van de leerling verwacht;
  • Verbaliseer niet te veel;
  • Bied de leerling een afgeschermde werkplek: apart en vooraan, dicht bij de leerkracht;
  • Leer slordigheidsfouten te voorkomen door het gemaakte werk altijd eerst na te laten kijken door de leerling zelf;
  • Blijf het pittige, energierijke, creatieve kind achter de druktemaker zien.

Dont’s bij ADHD in de klas

  • De leerling zonder enige begeleiding laten samenwerken;
  • Het ongewenste gedrag bestraffen zonder alternatieven aan te bieden;
  • Een plek bij het raam of de deur geven.

Meer tips en strategieën

De Hulpwaaier AD(H)D in de klas is een handig middel voor leerkrachten en andere professionals die werken met kinderen met ADHD. Op een overzichtelijke manier, gerangschikt op kleur, staan tips en strategieën in de verschillende secties, waaronder leeromgeving, communicatie en gedrag. De waaier is geschikt voor zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Wil je meer lezen over het creëren van rust voor het leren voor leerlingen met ADHD? Of tips voor het begeleiden bij het huiswerk van leerlingen met ADHD? Lees alles over onderwijs en ADHD in onze andere blogs.

Heb jij nog een goede do of don’t die in dit lijstje niet mag ontbreken? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Mijn tip: practice what you preach! Veel kinderen met adhd-achtige kenmerken zijn sterren in het spiegelen en vergroten van jouw eigen (bewuste òf onbewuste) uitstraling en energie. Dus als je een kalm, betrokken en begrijpelijk kind wil zien… begin bij jezelf en zorg voor je eigen kalmte, betrokkenheid en helderheid in wat je doet en voelt.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here