Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.
Belangrijke mijlpaal in herziening curriculum met laatste kerndoelen
Eerder zijn de kerndoelen voor Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap, digitale geletterdheid en Nederlandse gebarentaal gepubliceerd. Deze week de kerndoelen voor Mens en Maatschappij, Mens en Natuur, Moderne Vreemde Talen, Kunst en Cultuur en Bewegen en Sport. Tijdens het congres van landelijk expertisecentrum voor het curriculum SLO nam staatssecretaris Koen Becking van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de nieuwe kerndoelen in ontvangst. Een mijlpaal in de herziening van het curriculum.
Waarom Utrechtse leerlingen naast de ‘professor’ ook de jonge lab-assistent op bezoek krijgen
In het populaire project ‘Meet the Professor’ maken scholieren kennis met een echte ‘professor’. Maar wat als die gastspreker de bestaande stereotypen (man, wit) bevestigt in plaats van doorbreekt?
‘Parels uit de praktijk’ rond bevorderen kansengelijkheid gebundeld
De afgelopen jaren zijn er vanuit het netwerk van de Gelijke Kansen Alliantie veel initiatieven opgezet voor het bevorderen van (gelijke) kansen van leerlingen. Op 101 plekken – van noord tot zuid, van kleine dorpen tot grote steden – hebben scholen en gemeenten zich ingezet om het verschil te maken, waarbij steeds een eigen aanpak is gekozen. In een verhalenbundel deelt de GKA nu een selectie van ‘parels’ uit deze lokale praktijken.
Klassiekers blijven de norm in literatuuronderwijs, maar docenten raden leerlingen divers lezen aan
Multatuli, Goethe, De Saint-Exupéry, Cervantes en Shakespeare zijn nog altijd vaste waarden in de literatuurlessen van het vwo. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van letterkundigen van de Radboud Universiteit. Docenten Duits, Engels, Frans, Nederlands en Spaans kiezen in hun lessen vaak voor canonieke teksten – klassiekers die al generaties lang als cultureel en literair belangrijk gelden – maar adviseren hun leerlingen juist eigentijdse boeken te lezen.
16- tot 34-jarigen klikken vaker op nep-links
Nederlanders van 16 tot en met 34 jaar blijken sneller op linkjes van online oplichters te klikken dan mensen in de leeftijdsgroep van 55 jaar en ouder. Dat blijkt uit een onderzoek van de Rijksoverheid onder ruim 1800 Nederlanders.
Column: Hoe straf je een kind effectief? Niet zoals Sinterklaas
‘Mijn tweejarige zoontje leert dit jaar voor het eerst over Sinterklaas. Papa leert mee. Dat de kleur van de pieten uit de liedjes is verdwenen wist ik, maar ik was verrast dat in één ruk ook de straffen zijn geschrapt. ‘Vol verwachting klopt ons hart, het grote feest gaat weer van start’ is blijkbaar de nieuwe tekst.
Straffen is uit de mode geraakt – terecht als het gaat over kinderen slaan of vernederen natuurlijk – alleen lijkt nu het hele idee van straffen weggestopt. Maar wie onder de motorkap kijkt, ziet dat straf gewoon nog bestaat, alleen dat er niet meer zoveel over gesproken wordt.’
Primair onderwijs boekt bescheiden vooruitgang in realisatie banenafspraak
Het primair onderwijs heeft in 2024 opnieuw vooruitgang geboekt in de realisatie van de banenafspraak. Uit de nieuwste cijfers blijkt dat de sector nu 1.372 fte heeft gecreëerd voor mensen met een arbeidsbeperking. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2023. Het realisatiepercentage kwam hiermee uit op 23%.
Stoeptegels in IJsselstein roepen kinderen op niet te gaan vapen
Laat je spierballen zien en begin niet aan die vape. Dat is de boodschap van de nieuwe stoeptegels die in de straten van IJsselstein komen te liggen. De tegel is bedacht door kinderen uit groepen 7 en 8 – en moet ervoor zorgen dat jongeren de elektronische sigaret niet gaan gebruiken. ‘Mijn neef vapet, maar dat vind ik echt stom.’

