Samenwerking tussen school en ouders heeft een positief effect op de ontwikkeling van kinderen, want kinderen gedijen het best als hun leefwereld thuis en die op school goed op elkaar aansluiten. Het kind centraal! Dat is het gemeenschappelijk belang van de leerkracht en de ouder. Investeer in onderstaande thema’s om dit contact te versterken.
Cuny van Uden is orthopedagoog, gz-psycholoog en psychotherapeut. Zij heeft een eigen psychotherapiepraktijk waar zij jeugdigen en volwassenen met uiteenlopende hulpvragen behandelt. Daarnaast is zij jaren verbonden geweest aan het primair en voortgezet onderwijs.
Echt contact
Leer het kind en diens thuissituatie kennen. Neem de tijd om bij de kennismaking echt contact te maken. Stel open vragen aan de ouders en het kind, en luister. De tijd in een tienminutengesprek is beperkt, maar houd in je achterhoofd dat het later in het schooljaar zijn vruchten afwerpt als je in deze fase investeert in het contact. Als ouders en kind zich gezien voelen, dan worden vervolgcontacten gemakkelijker.
Vertrouwen
Werk aan het vertrouwen: wees in gesprekken open en transparant over je gespreksdoel, je doelen voor het kind en de eventuele zorgen die je hebt. Neem ouders mee in je denkproces.
Positiviteit
Houd voor ogen dat zowel de ouders als jij om tafel zitten omdat jullie het beste willen voor dit kind.
Gelijkwaardigheid
Gelijkwaardigheid is een belangrijk gevoel. Neem de inbreng van ouders over hun kind serieus. Laat zien dat je mét de ouders werkt om het beste voor dit kind te bereiken.
Professionaliteit
Op het didactisch en cognitief vlak ben jij de expert aan tafel en daarin mag je zekerheid en standvastigheid uitstralen. Een leerkracht die zowel de persoonlijkheid van het kind ziet als oog heeft voor diens cognitieve ontwikkelingen en uitdagingen, geeft de ouders het vertrouwen dat ze hun kind zo’n groot deel van de tijd bij jou kunnen achterlaten.
Grenzen
Stel grenzen in het contact met ouders: je bent er om een fijne leeromgeving te creëren waarin een kind kan groeien, maar je bent niet verantwoordelijk voor alle facetten van het leven van een kind.
Hoe doen jouw collega’s dat?
‘Als een kind merkt dat ouders op de hoogte zijn van de activiteiten op school, verhoogt dit het welbevinden van het kind. Elk kind wil gezien worden. Maar ook voor ouders én leerkrachten is ouderbetrokkenheid van belang.’ Aan het woord is Frency van Lieshout-van Rooij, leerkracht op speelleercentrum De Pionier in Veghel.
Lees het eerder verschenen artikel over ouderbetrokkenheid op speelleercentrum De Pionier.

