Afgelopen maand werd het TALIS-onderzoek (Teaching And Learning International Survey) opnieuw gepubliceerd. In dit onderzoek zijn leerkrachten en docenten uit 53 landen met steekproeven bevraagd over hun vak. Onderzoekers vergeleken hun antwoorden. De TALIS wordt elke vier jaar uitgevoerd.
Zij-instromers en werktevredenheid
Het eerste resultatenhoofdstuk behandelt de kenmerken van de leerkrachten zelf. In het Nederlandse primair onderwijs staan meer vrouwen, zij-instromers en twintigers voor de klas dan in andere landen. Zo is 9,9% van de Nederlandse po-leerkrachten op een later moment in zijn of haar carrière het onderwijs ingestroomd, tegenover gemiddeld 3,5% in andere landen. Dit kan het gevolg zijn van het zij-instromersbeleid van de overheid.
In het po zien de onderzoekers daarnaast een gestegen werktevredenheid onder leerkrachten. Op de vraag: ‘Wegen de voordelen van het leraar-zijn op tegen de nadelen?’ antwoordde 81% van de leerkrachten ‘ja’. In 2018 was dit 75%.
Werkstress en salaristevredenheid
Een op de tien Nederlandse leerkrachten ervaart volgens het onderzoek veel stress op het werk, maar dit percentage is nog wel significant lager dan het gemiddelde van alle andere landen (19%). Vooral in Australië, Japan en Vlaanderen ervaren veel leerkrachten stress.
Een van de redenen van werkstress in Nederland is intimidatie of verbaal geweld. Opvallend: de respondenten die hiermee kampen, zijn sinds 2018 meer dan verdubbeld (van 4,4% naar 12%).
Een positieve uitkomst van het onderzoek heeft te maken met het salaris: 84% van de Nederlandse leerkrachten is tevreden met zijn of haar salaris ten opzichte van 37,8% in alle bevraagde landen. Dit is een enorme verbetering ten opzichte van 2018, toen was namelijk maar 25% van de Nederlandse leerkrachten tevreden met het salaris. De salarisstijging van 2024 is niet meegenomen in deze resultaten, waardoor dit hoge percentage het gevolg is van eerdere loonsverhogingen.

