Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.
Aandeel vrouwelijke werknemers in het onderwijs verder toegenomen
In 2022 werkten er in het basis- en voorgezet onderwijs meer vrouwen dan mannen. In het basisonderwijs waren vrouwen al oververtegenwoordigd, ook in het voortgezet onderwijs is het aandeel vrouwen in de periode 2016 tot en met 2022 toegenomen. Vrouwen verdienden in het basisonderwijs in bijna alle functiegroepen meer dan mannen, behalve in directie- en managementfuncties. Dit blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Week van Gelijke Kansen: ‘Sta stil bij je vooroordelen’
Kansenongelijkheid onder kinderen staat centraal tijdens de Week van Gelijke Kansen, van 3 tot en met 9 november. Op de NJi-pagina Gelijke kansen voor kinderen en jongeren vind je informatie over de oorzaken en gevolgen van kansenongelijkheid en wat we daaraan kunnen doen. Lieke Salomé: ‘Het idee dat iedereen zijn eigen kansen kan creëren, klopt niet altijd.’
Column: ‘Pff, politiek is echt moeilijk.’ Waarom je het belang van verkiezingen niet in een uurtje uitlegt aan groep 8
‘Gaan we het vandaag niet over politiek hebben?’ Het is de laatste vrijdag voor de herfstvakantie en Saad kijkt me teleurgesteld aan. ‘Nee, vandaag niet. Alle lessen over de verkiezingen hebben we gehad. Maar na de vakantie zijn de verkiezingen écht, dus dan zullen we er weer aandacht aan besteden.’ Blij kijkt hij me aan: ‘Ik vind politiek echt leuk’.
Subsidie aan te vragen: leer van een Expertiseschool Ontwikkelkracht
Scholen kunnen tot en met 28 november 2025 subsidie aanvragen om mee te doen met een leertraject van een Expertiseschool Ontwikkelkracht. Binnen deze trajecten delen scholen die (evidence-informed) expertise hebben opgedaan rond een bepaald onderwijsvraagstuk, hun kennis.
Van zeer zwak naar een dikke voldoende: GWGB zorgde voor ommekeer
Steeds meer scholen werken met ondersteuning van het programma Goed Worden, Goed Blijven (GWGB) aan het verbeteren van hun onderwijskwaliteit en kwaliteitszorg. Hoe ziet dit traject er in de praktijk uit? De PO-Raad sprak met Karin Helsen, die sinds 2023 directeur is van basisschool de Witte Vlinder in Arnhem. Deze school werd door de Inspectie van het Onderwijs als zeer zwak beoordeeld en kon dus wel een helpende hand gebruiken.
Hans (90) blijft lesgeven zolang hij kan: ‘Als leerlingen me op straat groeten, geeft dat ‘n kick’
Toen docent Hans Créton bleef doorwerken na zijn pensioenleeftijd, verklaarden sommigen hem voor gek. Ook op zijn sollicitatiebrieven werd soms vreemd gereageerd. Maar jezelf blijven ontwikkelen is belangrijk op elke leeftijd, vindt hij. ‘Gewoon gaan zitten en niks doen? Dan ga je snel achteruit.’
Pabo Leest!
Het leesevenement Pabo Leest! is er speciaal voor leraren in opleiding die willen ontdekken hoe ze de liefde voor lezen kunt overbrengen op hun leerlingen. Stichting Lezen organiseert dit congres in samenwerking met Cubiss, Biblionet Groningen, Bisc en Probiblio. Vandaag is de tweede editie in Tilburg en 21 november vindt het congres plaats in Bibliotheek Neude in Utrecht.
In veel gymzalen is teveel lawaai en zijn de spullen oud
Veel kinderen vinden het het leukste vak op school: gym. Maar veel gymzalen en materialen zijn erg oud. Ook is er vaak teveel lawaai in de zaal. Daarom is er vanaf nu een website voor gymleraren, waar ze kunnen aangeven wat er mis is met hun gymzaal.

