Home » Nationaal Funderend Onderwijsdebat en schoolstress

Nationaal Funderend Onderwijsdebat en schoolstress

Jongeren bekijken een onderwijsdebat vanuit de zaal

Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.

Nergens is de docent zo tevreden met zijn salaris als in Nederland

Docenten op de middelbare school zijn over het algemeen zeer te spreken over hun werk, salaris en begeleiding. Wel zijn er zorgen over klassenmanagement, blijkt uit internationaal onderzoek.

Kandidaat-Kamerleden in gesprek bij Nationaal Funderend Onderwijsdebat

Kandidaat-Kamerleden van acht politieke partijen gingen tijdens het Nationaal Funderend Onderwijsdebat in discussie over de uitdagingen in het primair en voortgezet onderwijs. Ze debatteerden over later selecteren, onderwijshuisvesting, inclusiever onderwijs, zij-instroom, klassengrootte en mobieltjes op school.  

Column: Gun leerlingen de tijd om zich door een moeilijke tekst te worstelen

‘Als leraar mens & maatschappij was ik er nooit zo mee bezig. Lezen? Dat zouden mijn leerlingen wel bij Nederlands leren. Ik wilde het over de wereld hebben! Als we met elkaar in gesprek gingen, dan gingen de hersenen van mijn leerlingen open. Maar zodra ze teksten in hun boek moesten lezen, haakten ze af. Aan de hand van wat ik vertelde, maakten ze de opdrachten en toetsen met gemak. Dus waarom zou ik aandacht besteden aan het lezen van de teksten?’

Ook op scholen debat over Israël en Gaza: ‘Laat ze een andere bubbel zien’

Sinds de terroristische aanval van Hamas twee jaar geleden en de daaropvolgende oorlog in Gaza, lopen ook in Nederland de emoties vaak hoog op. Dat merkt Jaser Husseini, docent op het ROC Nijmegen bij de opleiding autotechniek, ook in de klas.

Actie: Ga in gesprek over schoolstress

Deze week startte de campagne van project Toetsdruk waarin aandacht wordt gevraagd voor schoolstress. Ruim twee op de vijf leerlingen ervaren dagelijks stress door school: van het continu checken van cijfers tot de druk om steeds te presteren. Maar wist je dat jij – samen met je school – invloed hebt op de ervaren druk? Dat start met een goed gesprek tussen leerlingen en de school. Project Toetsdruk zet de komende maanden in op het activeren van het gesprek hierover op scholen.

Rijn IJssel ontvangt keurmerk voor inclusieve informatievoorziening

Het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO) richt zich op het bevorderen van inclusief onderwijs. Dat is belangrijk, want bijna een derde van de studenten heeft extra ondersteuning nodig vanwege leerproblemen, beperkingen of chronische ziektes. Voor deze studenten is het essentieel dat informatie online goed vindbaar is, zodat zij optimaal kunnen deelnemen aan het onderwijs. ROC Rijn IJssel ontving deze week het keurmerk van de meest inclusieve mbo-website van 2025.

Kinderrechten in Nederland onder druk

Het gaat niet goed met de kinderrechten in Nederland. Zo staan onder meer de kansengelijkheid van kinderen en hun recht op onderwijs onder druk. Dat stelt het Kinderrechtencollectief in zijn monitor Kinderrechten in Beweging.

Hele school van Mirko draagt groene kleren voor hem

De 10-jarige Mirko heeft Cerebrale Parese (CP). Om meer aandacht voor deze aandoening te krijgen, is het op 6 oktober Wereld CP-dag. En de hele school van Mirko doet daaraan mee.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.