Home » Materiaal 12+ » Waarom Nederlands zo moeilijk is

Waarom Nederlands zo moeilijk is

Van de Nederlandse taal wordt vaak gezegd dat die moeilijk te leren is. Taalwetenschapper Sterre Leufkens vergeleek het Nederlands met verschillende talen en kwam erachter dat het Nederlands bijzonder veel regels heeft zonder duidelijk nut.

Vragen vooraf

  1. Welke taal vind jij moeilijk om te leren? Hoe komt dat?
  2. Wat is volgens jou moeilijk aan de Nederlandse taal?

Bekijk de video

Universiteit van Nederland – Waarom Nederlands zo moeilijk is

Vragen bij de video

  1. Wat wil Sterre Leufkens duidelijk maken met de vergelijking met mannentepels als het gaat om de Nederlandse taal?
  2. Geef drie voorbeelden uit de video van die zogenoemde ‘mannentepels’ in de Nederlandse taal.
  3. Sterre Leufkens vergeleek 22 talen die zo verschillende mogelijk waren. Waarom was dat van belang voor haar onderzoek, denk je?
  4. Er zijn nog andere redenen, naast de ‘mannentepels’, waarom het Nederlands zo moeilijk is. Geef drie andere redenen uit de video.
  5. Aan het einde van de video geeft Sterre Leufkens aan dat er hoop is. Vind je haar uitleg over die hoop positief of niet? Leg je antwoord uit.

Aan de slag

Optie 1

Voor deze opdracht werk je in tweetallen.

Doe een kort onderzoek naar een van de genoemde ‘mannentepels’ van het Nederlands.

Maak een korte presentatie in PowerPoint of Prezi waarin je uitleg geeft over hoe dit woord of deze regel in het Nederlands voorkomt. Je presentatie is bedoeld als extra houvast voor anderstaligen die Nederlands willen leren.

Enkele bruikbare bronnen:

Onze Taal Taalloket – er

Onze Taal Taalloket – sterke werkwoorden

Onze Taal Taalloket – de en het

Optie 2

Voor deze opdracht werk je in tweetallen.

Schrijf een gedicht waarin zoveel mogelijk ‘mannentepels’ staan. Kies zelf waar het gedicht over gaat. Het gedicht heeft acht versregels en eindrijm.

Van de makers van Talent en Taalblokken Nederlands

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Andere Lesopener Nederlands

Dader of slachtoffer?

Zijn jongeren die onder dwang criminele klussen uitvoeren daders of slachtoffers? In de Eerste Kamer ligt een wetsvoorstel om tieners niet te vervolgen als zij hun strafbare feiten onder zware druk hebben gepleegd.

Bekijk

Klassiekers op de leeslijst

Lindsay Janssen, universitair docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen, heeft onderzocht welke boeken de leeslijst in het voortgezet onderwijs domineren.

Bekijk

Schrijfvaardigheid van scholieren

Het is slecht gesteld met de schrijfvaardigheid van scholieren. Ruim een op de zes leerlingen kan in de tweede klas van het voortgezet onderwijs geen eenvoudige, begrijpelijke Nederlandse tekst schrijven. Dit blijkt uit een onderzoek van de Onderwijsinspectie.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.