Home » Dompel je klas onder in  … teambuilding

Dompel je klas onder in  … teambuilding

Een groepje kinderen geeft elkaar een high five

Soms zijn ze de beste vrienden, dan weer de grootste vijanden. Maar één ding staat vast: samen zijn ze één groep. Dompel je klas onder in teambuilding en laat de kinderen ontdekken dat je, ondanks alle verschillen, samen sterk kunt zijn.

Beroemde duo’s

SpongeBob en Patrick, Tom en Jerry, Andy Griffiths en Terry Denton, Willem-Alexander en Máxima, Elsa en Anna. In de film- en boekenwereld, maar ook in de echte wereld wemelt het van de duo’s.

Maak een ‘BD-galerij’: print foto’s of afbeeldingen van bekende duo’s en hang ze aan de muur. Laat de kinderen zelf ook BD’s zoeken en toevoegen. Bespreek wat de duo’s bindt en waarom ze samen een goed team vormen.

Zonder woorden

Deze oefening is goed voor de teambuilding én voor je oren, want het is even heerlijk stil in de klas!

Geef de kinderen de opdracht om een rij te maken: Ga op volgorde staan van geboortemaand. Je mag niet praten. Start de tijd, en laat de kinderen hun gang gaan.Observeer goed en kijk wat er gebeurt. Hoe communiceren de kinderen? Met gebaren? Neemt iemand de leiding? Zijn er kinderen geïrriteerd? Kijk hoe lang de kinderen erover doen en bespreek na hoe ze samenwerkten. Herhaal deze oefening na een tijdje. Gaat het sneller en efficiënter? Dit kun je ook doen met bijvoorbeeld schoenmaat en huisnummer.

Tweetal-taakjes

Het papier wegbrengen, het bord schoonmaken, vegen, de vaat wegbrengen, de kasten opruimen: allemaal taakjes waar jij hulp bij kunt gebruiken. Elke klas heeft zijn eigen systeem, met een eigen takenbord. Laat de kinderen een volgende keer de taakjes in tweetallen uitvoeren. Zo leren ze afspraken maken en zijn ze samen verantwoordelijk voor hun klusjes.

Puzzel

Heb je nog een tafel over? Leg een grote legpuzzel van bijvoorbeeld 1000 stukjes neer. Jullie mogen de puzzel samen maken, maar ik bepaal wanneer dat mag. Jullie moeten eerst goede afspraken maken. Hoeveel puzzelaars mogen er aan de tafel zitten? Hoe lang mag je puzzelen? Hoe bepaal je wie er aan de beurt is? Pas als dat helder is, kan er gepuzzeld worden!

Leerkracht voor één dag

Laat de kinderen één dag de baas zijn in de klas. Er is maar één regel: er moet wat geleerd worden. Dat betekent dat de kinderen een rooster maken en dat zij afspreken wie welke les voor zijn rekening neemt. Het liefst doen ze dat in groepjes. Het lesdoel, de instructie, het oefenen … zijn allemaal zaken waarover zij goede afspraken moeten maken.

Samen staan we sterk

Laat de kinderen voor hun klas of groepje een naam, een eigen vlag, een logo en misschien wel een lied bedenken. Niet alleen goed voor de creativiteit, maar ook voor het ‘samen-zijn-we-sterk-gevoel’.

Maandfeestje

Op sommige scholen worden verjaardagen al samen gevierd. Laat alle kinderen die in dezelfde maand jarig zijn samen hun verjaardag vieren. Bepaal in overleg op welke datum ze het feest organiseren en hoelang het mag duren. De jarigen werken samen om er een mooi feestje van te maken.  

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.