Home » Vergelijkend meten: niet doen?! – door Janneke Helsloot en Daphne van Heusden, Bureau ICE

Vergelijkend meten: niet doen?! – door Janneke Helsloot en Daphne van Heusden, Bureau ICE

Niets is zo demotiverend voor een leerling als horen dat je ‘ondergemiddeld’ presteert. Het huidige systeem van leerlingen met elkaar vergelijken, de zogenoemde percentielscore, doet geen recht aan de ontwikkeling van leerlingen. Want wat zegt de positie van een leerling t.o.v. het landelijke gemiddelde over de individuele ontwikkeling van een leerling? Niets!

Janneke en Daphne gaan in gesprek en zetten je aan het denken over:

  • Ben je je ervan bewust wat het doet met leerlingen als je hun prestaties vergelijkt met andere kinderen?
  • Ken jij het verhaal achter het toetsresultaat of het cijfer?
  • Moet je stoppen met meten?

Vergelijkend meten: niet doen?! – door Janneke Helsloot en Daphne van Heusden, Bureau ICE

Om deze sessie te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan gelijk gratis aan.

Laatste onderwijsnieuws

Wat moeten we nog weten (en doceren) over de clitoris?

Op 24 mei staat Biologie voor Jou op de NIBI conferentie in Egmond aan Zee. Onze bijdrage dit jaar is een werkgroep van de stichting SKSPRAAT. Kleine spoiler: na de werkgroep zijn deelnemende docenten niet alleen kennis, maar ook een (3d model) vulva en clitoris rijker. De volledige vorm van de clitoris is voor veel […]

Bekijk
Twee handen ineengeslagen

In gesprek over racisme op school

Op de middelbare school van Fausia was racisme een probleem: bijna 20 jaar later confronteert ze de huidige directeur.

Bekijk
Een voorbeeld van een Afrikaans wall

Kan een Nederlander Afrikaans?

Afrikaans, ‘'n pragtige taal wat in Suid-Afrika gepraat word’, heeft diepe wortels in de Nederlandse taal. Tips om met taal aan de slag te gaan.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.