Home » Materiaal 12+ » De wereld achter de emoji’s

De wereld achter de emoji’s

Elk jaar brengt Unicode Consortium nieuwe emoji’s uit. Waarschijnlijk kunnen we volgend jaar een lotus, een trol, een nest met eieren en een zwangere man naar elkaar sturen. Maar wie bepaalt eigenlijk welke emoji’s toegevoegd worden?

Vragen vooraf

  1. Wat is jouw favoriete emoji en waarom?
  2. Bedenk een situatie waarin jij een nest met eieren naar iemand zou sturen.

Bekijk de video

Wie bepaalt jouw emoji’s? – YouTube

Vragen bij de video

  1. Welk verhaal typt Jeanine hier?

Welk verhaal typt Jeanine hier?

  1. Waarom zijn er in verhouding veel Aziatische emoji’s?
  2. Wat is het doel van emoji’s? En wat
  3. Normaal zijn de grote techbedrijven Apple, Google, Microsoft, Facebook en Netflix concurrenten van elkaar. Waarom hebben ze elkaar nodig als het om emoji’s gaat?
  4. Leg uit waarom er wel een code is voor de Tibetaanse vlag, maar waarom deze geen emoji is geworden.
  5. Wat is de kritiek op Unicode Consortium, de organisatie die bepaalt welke emoji’s er komen?

Aan de slag

Optie 1

Typ een zin in emoji’s. Gebruik in jouw zin in ieder geval een onderwerp, een persoonsvorm en een lijdend voorwerp. Vraag drie verschillende klasgenoten om een vertaling te geven van jouw zin. Zitten er verschillen tussen de drie vertalingen? Zo ja, verklaar de verschillen.

Optie 2

Dien een voorstel in voor een nieuwe emoji. Bedenk eerst hoe jouw emoji eruitziet en houd daarbij rekening met de volgende eisen:

  • een nieuwe emoji moet echt iets toevoegen aan de set bestaande emoji’s;
  • een nieuwe emoji mag niet te veel lijken op een bestaande emoji;
  • een nieuwe emoji moet multi-inzetbaar zijn.

Maak nu een tekening van jouw nieuwe emoji. Schrijf er een tekst bij van ongeveer 100 woorden waarin je uitlegt waarom jouw emoji toegevoegd moet worden.

Antwoorden

WK40_De wereld achter de emoji’s_antwoorden

Andere Lesopener Nederlands

Dader of slachtoffer?

Zijn jongeren die onder dwang criminele klussen uitvoeren daders of slachtoffers? In de Eerste Kamer ligt een wetsvoorstel om tieners niet te vervolgen als zij hun strafbare feiten onder zware druk hebben gepleegd.

Bekijk

Klassiekers op de leeslijst

Lindsay Janssen, universitair docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen, heeft onderzocht welke boeken de leeslijst in het voortgezet onderwijs domineren.

Bekijk

Schrijfvaardigheid van scholieren

Het is slecht gesteld met de schrijfvaardigheid van scholieren. Ruim een op de zes leerlingen kan in de tweede klas van het voortgezet onderwijs geen eenvoudige, begrijpelijke Nederlandse tekst schrijven. Dit blijkt uit een onderzoek van de Onderwijsinspectie.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.