Home » Materiaal 12+ » Coronavirus

Coronavirus

De Chinese stad Wuhan is vanaf 26 januari 2020 helemaal afgesloten vanwege de uitbraak van het nieuwe coronavirus. Inmiddels zijn al tientallen mensen overleden ten gevolge van het virus en meer dan 1300 mensen zijn besmet. Met de afsluiting wil de Chinese overheid een verdere verspreiding voorkomen.

 

 Vragen vooraf

  1. Wat weet je over het nieuwe coronavirus?
  2. Wat weet je over de gevaren van virusinfecties?

 

Bekijk de video

‘Viroloog Ann Vossen over het Corona-virus: “Het gaat mis als het van dieren naar mensen gaat”

https://www.rtl.nl/video/5027b345-a3f8-461b-a5a1-2cf7b60d4adc/

 

Vragen bij de video

  1. Waarom heet dit virus een coronavirus?
  2. Wanneer vormt dit virus een probleem en wanneer een groot probleem, zoals nu?
  3. Waarom wordt het filmpje van de vleermuizensoep getoond, denk je?
  4. Is het gevaarlijk om deze vleermuizensoep te eten? Leg je antwoord uit.
  5. Hoe overtuigend vind je het antwoord van Ann Vossen op de vraag of het coronavirus te stoppen is? Leg je antwoord uit.

 

Aan de slag

 

Optie 1

Ontwikkel in tweetallen een infographic over het coronavirus. Je kunt bijvoorbeeld informatie geven over het soort virus, het ziektebeeld, het besmettingsgevaar, de actuele situatie in China en de rest van de wereld en de maatregelen die tot nu toe genomen zijn. Via deze blog kun je ideeën opdoen: https://www.vernieuwenderwijs.nl/leerlingen-infographic-maken/

Je kunt er zelf een ontwerpen en tekenen, maar je kunt ook een digitale infographic maken.

 

Optie 2

Schrijf zelf een kort, fictief verhaal waarin je je voorstelt dat je op dit moment in Wuhan woont. Je verhaal is een dystopie, heeft een duidelijk begin en eind, kent diverse spanningsbogen en de hoofdpersoon is een rond karakter.

Downloads

WK05_Coronavirus_antwoorden

Andere Lesopener Nederlands

Veiling van dinosaurusskeletten

De laatste jaren worden vaak dinosaurusskeletten op de veiling gebracht en zo voor enorme bedragen verkocht. Hoe komt dat en wat zijn de gevolgen ervan?

Bekijk

Dader of slachtoffer?

Zijn jongeren die onder dwang criminele klussen uitvoeren daders of slachtoffers? In de Eerste Kamer ligt een wetsvoorstel om tieners niet te vervolgen als zij hun strafbare feiten onder zware druk hebben gepleegd.

Bekijk

Klassiekers op de leeslijst

Lindsay Janssen, universitair docent aan de Radboud Universiteit Nijmegen, heeft onderzocht welke boeken de leeslijst in het voortgezet onderwijs domineren.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.