Hoe breng je kunst de klas in, ook als je zelf niet muzikaal bent en geen kwast kunt vasthouden?
Deze tips zijn eerder verschenen in Praxisbulletin.
1 Maak je eigen museum
Een plank met spijkertjes, een magneetbord of rekje met knijpertjes; zo maken de kinderen eenvoudig een eigen museum met printjes, kaarten of afbeeldingen uit tijdschriften. De verzameling kan ook anders getoond of gesorteerd worden, bijvoorbeeld op kleur, onderwerp of stijl.
2 Fotodagboek
Laat elke dag een ander kind vanuit het klaslokaal een (Instax)foto maken. Bepaal vooraf samen wat de regels zijn over bijvoorbeeld kader, standpunt en compositie. Hang de foto’s meteen op en laat jullie fotodagboek groeien. Wat valt je op? Wat zegt dit over jullie groep en over jullie school?
3 Pak groots uit
Reserveer de speelzaal of, bij mooi weer, een deel van het schoolplein en bedek de vloer helemaal met papier. Zorg voor voldoende verf en kwasten en maak samen een groot schilderij. Ook leuk: maak samen van plastic afval een eigen kunstwerk.
4 Maak en presenteer
Wat is er speciaal of kenmerkend aan jullie groep? Maak samen een klassengedicht, een groepslied of een groepsverhaal. Zo presenteer je de groep op een eigenwijze manier.
5 Lekker zelf weten
Leg op een centrale plek in het klaslokaal zo veel mogelijk verschillende knutselspullen: van teken-, verf- en schrijfmateriaal tot kosteloos materiaal en verschillende papiersoorten. Zet een fijn muziekje op en laat de kinderen lekker zelf weten wat ze maken. Een heerlijke middag knutselplezier.