5 technologietrends die van invloed zijn op het onderwijs in 2016

2


Onderwijs en technologie zijn inmiddels onlosmakelijk met elkaar verbonden. Waar sommige technologieën de tand des tijds doorstaan, verdwijnen anderen al na enkele jaren uit beeld. Op EdTechmagazine.com verscheen onlangs een top 5 technologietrends die van invloed zijn op het onderwijs in 2016. Welke van deze ontwikkelingen zijn volgens u een blijvertje?

1. Virtual Reality (VR)
Virtual reality: een technologische ontwikkeling die kan veranderen hoe leerlingen leren. Bij Google, HTC, Samsung en Oculus weten ze dat maar al te goed. In 2016 gaan veel grote technologiebedrijven dan ook de strijd met elkaar aan als het gaat om VR-technologieën en producten. Tijdens ISTE 2015 in Philadelphia stal deze ontwikkeling de show, toen journalist Soledad O’Brien demonstreerde hoe leerlingen met behulp van VR verschillende carrières kunnen testen; een educatieve ervaring die van grote invloed kan zijn op het verdere verloop van hun studie. Lees verder over de mogelijke toepassingen van VR in het artikel ‘Virtual reality in de klas?’.

2. 3D-printen en maakonderwijs
In het onderwijs zijn 3D-printers inmiddels geen nieuwigheid meer. Wat wel nieuw is, is dat de apparaten steeds beter én betaalbaarder worden. In 2016 zullen dan ook veel meer leerlingen kennismaken met maakonderwijs. Volgens Jordan Brehove (Makerbot) zit de kracht van 3D-printen niet alleen in het reproduceren van bestaande ideeën, maar juist in het creëren van nieuwe ideeën: “There is an inflection point that people get when they start to print because people go out onto a repository of 3D files and they print and they print and they print, but there is a certain moment when they realize: ‘I don’t need something that exists, I want something that doesn’t yet exist.’ It’s just a complete paradigm shift.” Lees hier verder over de voor- en nadelen van 3D-printen in het onderwijs.

3. Internet of Things (IoT)
Tegenwoordig bevinden steeds meer apparaten zich online. Dit wordt het Internet of Things (IoT) genoemd. Deze ontwikkeling biedt mogelijkheden op veel verschillende vlakken. Denk bijvoorbeeld aan het op afstand bedienen van een alarminstallatie, of onderweg naar huis alvast de verwarming aanzetten met een app op je smartphone. De mogelijkheden van het IoT voor het onderwijs worden momenteel nog onderzocht, maar verwacht wordt dat steeds meer devices met elkaar gaan communiceren. De data die onderling worden gedeeld en verzameld vormen een totaalbeeld, waarmee het onderwijs bijvoorbeeld beter kan worden afgestemd op de individuele leerling.

4. Wearables worden mainstream
Volgens het New Media Consortium (NMC) zijn wearables pas over een jaar of vier wijdverspreid in het onderwijs, al wordt de technologie er momenteel al op verschillende manieren ingezet. Bijvoorbeeld om meisjes kennen te laten maken met mechanisch ontwerpen en elektrotechniek. Of bij Kid Power, een fitnessprogramma van UNICEF. Ook voor docenten zijn wearables van meerwaarde: “From pinging students’ GPS locations during a field trip to recording point-of-view lessons, teachers have more options to monitor and engage with students.”

5. Technologie wordt slimmer en interactiever
Door continue ontwikkelingen in de technologische sector worden apparaten steeds kleiner en geavanceerder. Dergelijke innovaties kunnen de traditionele rol van technologie in het onderwijs blijvend veranderen. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat kinderen met leerstoornissen zeer effectief kunnen leren met intelligent speelgoed, ofwel robots. Programmeerbare robots, zoals de Sphero, doen het inmiddels dan ook al erg goed in het onderwijs. Verder lezen over de Sphero en andere gadgets om mee te leren programmeren? Lees dan de artikelen ‘Favoriete educatieve apps: leren programmeren’ deel 1 en deel 2.

Lees het volledige Engelstalige artikel ‘5 Tech Trends that Could Supercharge Education in 2016’ op Edtechmagazine.com.

Welke technologische ontwikkeling(en) zijn volgens u van meerwaarde voor de dagelijkse lespraktijk? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

2 REACTIES

  1. Ik mis serious gaming in bovenstaande opsomming. Steeds meer scholen gebruiken dit in hun lesprogramma. Dit zal de komende jaren een steeds grotere vlucht krijgen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here