4x een goede band met leerlingen

0

Dat een goede band met leerlingen aan de basis ligt van studiesucces is niets nieuws. Maar hoe zorg je nou voor een optimale relatie? Waar het bij ene leerling haast vanzelf lijkt te gaan, vergt de andere leerling nou eenmaal wat meer werk. We geven je net dat extra zetje en zetten vier tips voor je op een rij.

1. Wees persoonlijk

Lief en leed deel je niet even gemakkelijk voor de klas, maar persoonlijk zijn en laten zien wie je bent naast ‘die docent voor de klas’ draagt bij aan een goede relatie met leerlingen. Sport je veel? Kijk of er leerlingen zijn die misschien hetzelfde doen! Huisdieren, je favoriete eten en je lievelingsmuziek; allemaal onderwerpen die bijdragen aan het leren kennen van elkaar zonder dat je jezelf helemaal hoeft bloot te geven. Een beetje small talk goes a long way…

2. Gebruik sociale media

Het gebruik van sociale media wordt vaak weggezet als iets waar je als docent voorzichtig mee moet omspringen. Niets is minder waar, maar je kunt sociale platforms als Facebook en Instagram ook juist inzetten om de band met leerlingen te versterken. Je kunt er leuke weetjes kwijt en leerlingen tussentijds succes wensen bij het blokken. En de mogelijkheid bieden om online nog wat laatste vragen te stellen? Geen probleem, zo lang er maar een duidelijke scheiding is tussen werk en privé en je de mediarichtlijnen van de school naleeft.

3. Creëer orde en duidelijkheid

Het begin van het schooljaar is ook hét moment om duidelijkheid te scheppen over het reilen en zeilen in de klas. Hoe meer duidelijkheid, hoe veiliger leerlingen zich voelen. Dus: welke regels en omgangsvormen gelden er bij jou in de klas? Orde-expert Veronica Weusten:

“Bijvoorbeeld dat er tijdens de instructie maar één iemand aan het woord is. En natuurlijk dat er niet wordt gepest. Niet alle kinderen zullen zich hier meteen aan houden. Maar naarmate de band tussen leraar en leerling groeit, groeit ook de vanzelfsprekendheid van deze regels. Een leraar die dat met zijn groep weet te bereiken, creëert een veilig klimaat waarin zijn leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.”

4. De matchmaker-analyse

Ooit gehoord van de matchmaker-analyse? Aan de hand hiervan word je als docent bewust gemaakt van jouw interpersoonlijke identiteitsstandaard en de waardering van specifieke situaties. De analyse, waarover je alles leest op Leraar24, bestaat uit drie stappen:

  1. Interpersoonlijke identiteitsstandaard: hoe zou je jouw relatie met leerlingen over het algemeen in al je klassen omschrijven?
  2. Waardering van specifieke situaties: selecteer enkele situaties van een gefilmde les. Bekijk de situaties. Wat gebeurt hier? Hoe vind je dat? Welke betekenis heeft dit voor jou als docent?
  3. Visualiseren: visualiseer de antwoorden van stap 1 en stap 2 in de interpersoonlijke cirkel docent. Is er overlap tussen de antwoorden van stap 1 en stap 2? Is er sprake van een gewenste match? Zo ja/nee: Hoe is dat voor jou als docent? Wat kan je eraan doen om een gewenste match te ontwikkelen? Wat kan de school doen?

Heb jij nog een goede tip die in dit rijtje niet mag ontbreken? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here