Thema's Persoonlijke vaardigheden 3 lessen in klassenmanagement (voor de beginnende leraar)

3 lessen in klassenmanagement (voor de beginnende leraar)
3

Klassenmanagement: je leert er tijdens je lerarenopleiding over, maar het echte werk begint natuurlijk pas in de praktijk. Hoe meer vlieguren je maakt, des te beter je doorgaans in staat bent om het klassikale leven in goede banen te leiden. Sta jij nog niet zo lang voor de klas? Dan zijn de tips is dit artikel voor jou.

Les 1: Je bent meer dan alleen een leraar

Veel leerlingen zie je in eerste instantie als leraar. Niets meer, en niets minder. Dat heeft niet te maken met desinteresse, maar met jouw status ten opzichte van die van hen. Er is wanneer je elkaar net kent nog een flinke afstand te overbruggen. Het is daarom belangrijk om te investeren in een goede relatie. Dat begint bij jezelf. Laat leerlingen zien dat je meer bent alleen ‘die nieuwe docent Engels’. Een persoonlijke, geïnteresseerde benadering straalt af op iedere leerling. In het bijzonder op diegenen die minder goed zijn in jouw vak – of er simpelweg een hekel aan hebben.

Les 2: overwicht komt met de tijd

Wie net voor de klas staat, kan er moeite mee hebben om voldoende overwicht te hebben en om grenzen te stellen. Dat zegt niet zo zeer iets over je vaardigheden, het is gewoon een kwestie van tijd voor je je comfortabel voelt bij het aannemen van een krachtige(re) houding tegenover leerlingen die soms helemaal niet zo veel jonger zijn dan jij bent. De verleiding om het gedrag van meer ervaren, strenge collega’s te kopiëren kan groot zijn, maar probeer toch om dichtbij jezelf te blijven. Jij bent de baas in de klas en weet wat goed voor jou voelt – ook als het wat meer tijd nodig heeft.

Les 3: het is ook hun les

Als leraar sta je letterlijk en figuurlijk voor de klas. Jij verzorgt de instructie en de coaching van leerlingen en bent verantwoordelijk voor een prettig en gezond leerklimaat. Dat betekent alleen niet dat de volledige les op jouw schouders terechtkomt, de leerlingen zijn er ook nog! Leerlingen voelen zich gehoord wanneer je ze duidelijk maakt dat de les net zo goed van hen is als van jou. Bekijk het eens zo: is een leerling die jou in de rede valt een stoorzender, of is het een kans om ruimte te creëren voor het perspectief van de leerling?

Welke tip zou jij als ervaren docent aan beginnende leraren willen meegeven als het gaan om klassenmanagement? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

Meer plezier in je werk: mini-pauzes nemen

Er is nog steeds een tekort aan leraren. Het kan zijn dat voortdurend andere klassen moet opvangen en ouders te woord staan als je...

Gelukkig nieuw schooljaar!

De zomervakantie is voorbij en wie aan het begin van het schooljaar samen met de leerlingen zorgt voor een fijne start, heeft daar de...

Wat is de impact van corona op mbo-studenten?

In de strijd tegen het coronavirus sluit half maart ook het mbo haar deuren. Vanaf dat moment volgen alle mbo-studenten digitaal onderwijs op afstand....