15-23 oktober: Nederlandse Codeweek

0

Hoe pak je leren programmeren op school, maar juist ook thuis en daarbuiten het beste aan? Dat is waar de Nederlandse Codeweek dit jaar om draait. Daarom worden van 15 tot en met 23 oktober erschillende activiteiten georganiseerd voor jong en oud. OVM maakt vast een selectie uit het programma.

Code is overal. Het is een wereldtaal, die met het oog op de toekomst steeds belangrijker is om te leren. Het wordt voor leerlingen dan ook steeds belangrijker om al op jonge leeftijd kennis te maken met programmeren. Het Codepact, waarin afspraken staan om scholen in het primair- en voortgezet onderwijs digitaal vaardiger te maken, ziet erop toe dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Er zijn heel wat speelse apps en computerprogramma’s die je kunt inzetten om leerlingen te leren programmeren, maar een event als de Nederlandse Codeweek helpt enorm om de vaardigheid breed en op een speelse, creatieve manier onder de aandacht te brengen.

Deelnemers en events
Basis- en middelbare scholen kunnen zich via de website inschrijven als deelnemende partij en zo kenbaar maken wat zij in het kader van Codeweek organiseren. Daarnaast zijn er ook andere initiatieven waar jonge makers aan mee kunnen doen. Uit het grootschalige en veelzijdige aanbod selecteerde de redactie van OVM de volgende events voor jonge makers:

CodeUur | wereldrecord programmeerles

CodeUur trapt op 14 oktober de Nederlandse Codeweek wel op heel bijzondere manier af, namelijk door 10.000 kinderen tegelijk te leren programmeren. Als dat lukt, worden zij en alle Nederlandse leerlingen die eraan hebben meegewerkt wereldrecordhouder! Een hele uitdaging, daarom is alle hulp ook zeer welkom. Wilt u zich als school of als gastdocent aanmelden en zo bijdragen aan dit wereldrecord? Meldt u dan aan via de website van CodeUur.

iOS Academie | Maak je eigen apps met Swift

Ook de iOS Academie doet vanaf 15 oktober mee aan de Nederlandse Codeweek in 2016; en wel met drie openbare livesessies en video’s waarin deelnemers zelf kunnen leren hoe ze apps, voor iPhone en iPad, maken met Swift: de programmeertaal van Apple voor het maken van iOS-apps. Deze taal werd gelanceerd in 2014 en is onder makers van mobiele apps inmiddels ontzettend populair. Meer informatie over deze sessies vindt u binnenkort op de website en op de Facebook-pagina van iOS Academie.

IBM | Tech Inspiration Tour Amsterdam

Wilt u uw leerlingen inspireren met succesverhalen van vernieuwende tech-ondernemers? Stap dan op 17 oktober samen met IBM op de fiets voor de Tech Inspiration Tour in Amsterdam! Tijdens de Tech Inspiration Tour bezoekt u drie ondernemers die slim gebruik maken van de nieuwste technologieën om hun innovatieve producten en diensten te ontwikkelen. Maak kennis met inspirerende tech-ondernemers, duik in hun leercurve en motivaties en neem nieuwe verhalen en inzichten mee naar uw klaslokaal. De Tech Inspiration Tour is toegankelijk voor alle havo- en vwo-docenten die geïnteresseerd zijn in nieuwe technologie, en hoe deze wordt toegepast door innovatieve ondernemers. Bezoek voor meer informatie en inschrijving de eventpagina van IBM op Eventbrite.

CoderDojo | Girls only

Op woensdag 19 oktober wordt speciaal voor meiden een gratis CoderDojo georganiseerd in de Bibliotheek van Eindhoven. Van 14:00 tot 16.30 uur gaan ruim 100 meiden aan de slag met SCRATCH: gratis software die ontwikkeld is om te leren hoe computers werken. Tijdens een CoderDojo maken kinderen – en in dit geval dus alleen meiden – op een speelse manier kennis met programmeren. Meiden tussen de 7 en 12 jaar leren deze middag om hun eigen verhaaltjes te programmeren met behulp van animaties en achtergronden. Ze worden dus niet alleen technisch, maar ook creatief uitgedaagd. Dat maakt CoderDojo niet alleen leerzaam, maar ook heel leuk. Bezoek voor meer informatie en inschrijving de eventpagina van CoderDojo op Eventbrite.

Besteedt u dit jaar ook aandacht aan Codeweek met uw leerlingen? Of doet u dat het hele jaar door? Deel uw plannen en leuke tips via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here