Wylde Leren: vanuit ervaring en omgeving

0

Negen jongeren tussen de vijftien en achttien jaar oud kijken moe maar voldaan uit hun ogen. Ze hebben het afgelopen weekend doorgebracht in de Noorse natuur. Op een plek waar je eerst tot je middel wegzakt in de poedersneeuw, hebben de leerlingen geleerd een kamp te maken.

Nachtelijke temperaturen van rond de -20°C dwingen iedereen om goed op zichzelf en op de anderen te letten. Deze leerervaring maakt deel uit van het onderwijsavontuur van Stichting ’t Wylde Leren. Zes weken lang verruilen wij een klaslokaal voor de wereld, waarin leren vanuit ervaring en de omgeving centraal staat. Wij geloven dat jongeren het hardst groeien van echte uitdagingen, zowel in persoonlijk als in sociaal opzicht. Daarom bieden wij scholen, docenten en jongeren een platform voor avontuurlijk en ervaringsgericht onderwijs: binnen en buiten Nederland. In samenwerking met verschillende vo-scholen gaan er nu negen jongeren mee; scholen die samen met ons het avontuur aangaan!

Uitdaging

Op het moment van schrijven zijn er van de eerste reis naar Noorwegen vier van de zes weken verstreken. In samenwerking met de Folkehogskule in Seljord is een programma ontwikkeld, waarbij jongeren op vele vlakken worden uitgedaagd. Samenleven, weg zijn van je vertrouwde omgeving, jezelf persoonlijk en fysiek uitdagen en zelfstandig leren werken zijn daar onderdeel van. In de ochtend werken de jongeren vanuit hun persoonlijke schoolplanning aan de verschillende schoolvakken. In de middag ondernemen ze verschillende outdoor activiteiten zoals skiën, ijsklimmen of samen koken op een kampvuur. Ze leren voor zichzelf te zorgen, samen te werken en te reflecteren op elkaar en op de groep.

Meer pro-activiteit

Langzaam ontwikkelt er een eigen taal waarin voor sporten, eten en poepen codewoorden zijn gevonden. ‘Ik kijk er niet naar uit om naar huis te gaan, vooral niet omdat ik dan de groep en de activiteiten die we samen organiseren ga missen’, zegt een van de jongens die thuis altijd in zijn eentje leuke activiteiten voor zijn vrienden organiseert en hier meer pro-activiteit ervaart. Kortom: een leerzame ervaring voor de jongeren, maar niet minder voor mij als docent. Twee belangrijke lessen die ik de afgelopen weken heb geleerd in de Noorse winter die overal toepasbaar zijn:

1. Ik leer? Wij leren!

Wanneer iedere leerling een persoonlijke schoolplanning heeft, lijkt het logisch dat hij of zij daarmee individueel leert en werkt. Niets is minder waar. Leerlingen helpen elkaar met moeilijke vakken, geven elkaar bijles en ook als biologiedocent verdiep ik me samen met de leerlingen in andere vakgebieden. Leren gaat niet over alles weten maar over uitzoeken, doorzetten en proberen. Samen leren motiveert om door te gaan én laat zien dat iedereen blijft leren.

2. De toekomst? Ga naar buiten!

Buiten leer je levenslessen die essentieel zijn in onze maatschappij en niet allemaal in de boeken staan. Natuurlijk is het lang niet overal haalbaar om een kampvuur op het schoolplein te maken, maar gebruikmaken van de buitenomgeving kan overal. Samen een keer de wijk in om te praten over eenzaamheid met bewoners, of in de avond sterren kijken maakt leren al gelijk heel anders.

Op de hoogte blijven

Op een avontuurlijke manier leren geeft ook zelfvertrouwen en inzicht over eigen leerprocessen.  ‘Ik snap eindelijk hoe ik leer’, zegt een leerling tegen me. Ze loopt op school bij veel vakken vast, maar ontdekt nu dat praktisch leren haar heel goed afgaat. Naast deze lessen, leren we elke dag nog meer lessen. Om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen bij de jongeren, gave expeditie-filmpjes en de lessen die wij leren kun je ons volgen op Facebook of Instagram of via www.wyldeleren.eu.

Interesse om een keer als docent of leerling mee te gaan op een van onze leeravonturen? Mail dan naar info@wyldeleren.eu en laat in de comments hieronder achter waar je zo geïnteresseerd bent in een leerervaring als deze.

LAAT EEN REACTIE ACHTER