Wat een karakter!

1

In verhalen herkennen jonge kinderen vaak hun favoriete karakter. Als je ze zou vragen waarom, zeggen ze vaak alleen ‘omdat hij zo leuk is’. Maar wellicht kunnen de kinderen na uitvoering van deze les een veel uitvoeriger beschrijving van hun held geven.

Dit artikel is afkomstig uit het Praxisbulletin van februari 2016 en is oorspronkelijk geschreven door de redactie. Praxisbulletin is een praktisch, onafhankelijk vakblad voor basis- en speciaal onderwijs. Er verschijnen tien nummers per jaar, waarvan één themaboek. Elke maand delen we een speciaal geselecteerd artikel uit een eerder verschenen nummer! Meer weten? Kijk op www.praxisbulletin.nl.

Voorbereiding: print de eigenschapkaartjes van praxisbulletin.nl en knip ze uit.
Materiaal: prentenboek Rupsje Nooitgenoeg (Eric Carle)

Het benoemen van karaktereigenschappen is voor een kind zo gemakkelijk nog niet. Een kind is muzikaal of creatief, temperamentvol, zelfstandig, hulpvaardig of trots. Maar hoe zou een kind zichzelf omschrijven? Vraag het ze eens.

Kaartjes gebruiken

  • Deel de eigenschapkaartjes uit. Geef per groep van drie of vier kinderen een kaartje en laat ze bespreken en uitbeelden wat de eigenschap op hun kaartje inhoudt. Loop rond en help de kinderen waar nodig. Laat ze vervolgens samen bedenken bij welk kind in hun groepje deze eigenschap goed past. Is er niemand in het eigen groepje, maar weten ze wel een ander klasgenootje waar het bij past? Dat mogen ze dan centraal in de kring vertellen.
  • Is het kind het eens met de toegeschreven eigenschap? Kan het zelf benoemen waarom andere kinderen dit denken? En vindt het kind dit goed om dit te horen? Het kan best zijn dat een kind emotioneel reageert na toewijzing van een karaktereigenschap. Benoem vooral dat er niets verkeerd is, je bent wie je bent en je mag er zijn.

Karaktertrekken uitbeelden

  • Kunnen de kinderen ook karaktertrekken ontdekken in een kinderboekenheld? De beste manier om hierachter te komen, is door het te proberen. Neem bijvoorbeeld de bekende hoofdfiguur uit Rupsje Nooitgenoeg van Eric Carle. Als deze kinderboekenheld iets is, dan is het wel gulzig. Natuurlijk moet het boek gelezen worden om te kunnen bepalen welke eigenschap hoort bij Rupsje Nooitgenoeg.
  • Leg steeds drie eigenschapkaarten neer waarvan er één het ‘gulzig’-kaartje is. De andere eigenschappen horen overduidelijk niet bij Rupsje Nooitgenoeg. Zorg ervoor dat de kinderen weten wat elke eigenschap op de kaarten betekent. Laat ze het eventueel uitbeelden of uitleggen.

Oefening herhalen

  • Geef elk kind een naamkaartje en laat ze dat neerleggen bij het kaartje waarvan zij denken dat het past bij Rupsje Nooitgenoeg. Doordat ze hun naamkaartje neerleggen, kun je goed zien welke kinderen de vraag goed hebben begrepen.
  • Probeer deze opdracht later in de week nog eens, dit kan ook in een kleine kring. Bedenk hierbij: oefening baart kunst. Hoe vaker je de kaarten gebruikt, hoe meer de kinderen ermee vertrouwd raken.

Meer lezen? Download nu het complete artikel en de eigenschapkaartjes uit Praxisbulletin!

Hoe laat jij de kinderen kennismaken met zaken als karakter en eigenschappen? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER