Wanneer komen die nieuwe media dan eindelijk?

4

Docenten krijgen talloze onderzoeken, congressen en boeken over nieuwe media aangereikt. Zij zijn tenslotte toch diegenen die de jongeren moeten leren om met nieuwe media om te gaan. Maar wordt dit mediakanaal wel als nieuw ervaren onder de jongeren? Is het niet de verantwoordelijkheid van de docenten om jongeren meer te motiveren en te stimuleren om dit mediakanaal op een creatieve en educatieve manier te gebruiken?

Uit onderzoek van Digivaardig & Digibewust en Stichting Mijn Kind Online blijkt dat 78% van de jongeren internet gebruikt bij het maken van hun huiswerk. Jongeren maken niet alleen steeds meer gebruik van internet, ze worden ook steeds handiger in het vinden van informatie op het web. Dit betekent dat jongeren al heel goed weten hoe ze met nieuwe media om moeten gaan. Ze worden echter nog niet zodanig gestimuleerd door docenten om dit ook daadwerkelijk toe te passen in de klas. Meer over dit onderzoek vindt u hier.

Nieuwe media zijn niet nieuw
Ook Midas Kwant, een 14-jarige gymnasiumstudent en oprichter van Kwant Developing, bevestigt dat jongeren al bekend zijn met nieuwe media. Midas was aanwezig op het Adcongres tijdens het ‘De 24 uur van de reclame’-event. Het thema van dit event was: ‘I like ideas’. Verschillende professionals gaven lezingen vanuit diverse vakgebieden over hun perspectief op reclame/communicatie. Dit leidde tot een discussie over nieuwe media, waarbij Midas Kwant één van de panelleden was. ‘De media die wij nu gebruiken zijn niet nieuw. Ik ben nog aan het wachten op de nieuwe media’’, aldus Midas.

Verschil docent en leerling
Jongeren laten zien dat de nieuwe media die tot nu toe worden geserveerd, niet nieuw voor hen zijn. Jongeren hebben de gewoonte om nieuwe media te gebruiken voor dagelijkse bezigheden. Voor u als docent is het omgaan met digitale en sociale media relatief nieuw; het is al een ontdekking op zich. Jongeren zien “nieuwe media” daarentegen als een toegangspoort om te gaan ontdekken. Professor David Nicholas van het University College in Londen heeft ontdekt dat jongeren de online informatie sneller tot zich nemen dan oudere generaties. Uit zijn onderzoek blijkt dat de meeste 12- tot 18-jarigen hun vragen beantwoorden, voordat de helft van de beschikbare informatie bekeken is. Deze jongeren bestuderen de informatie zes keer zo kort als hun ouders.

Andere benaming voor nieuwe media
Het zal een terugkerend thema worden, waarbij langzaam maar zeker het woord “nieuwe media” vervangen zal worden door een ander woord. Want nieuw is dan niet meer nieuw. “Nieuwe media” zal nooit in het woordenboek terecht komen, omdat niet iedereen zich hierin kan vinden. Zeker Midas niet.

Houd Midas in ieder geval in de gaten. Dat kan weleens een grote worden. Hij weet in ieder geval hoe hij moet twitteren, met zijn 11.132 tweets. Check out zijn account: http://twitter.com/#!/Midaskwant.

4 REACTIES

  1. Volledig mee eens! In de huidige samenleving vindt de generatie ‘y’, of generatie Einstein zoals ze zichzelf graag noemen, zijn oorsprong. Nieuwe media is niet nieuw, en dat geldt niet alleen voor brainiacs als Kwant. Wij zijn er mee opgegroeid, waardoor onze denkpatronen zijn ontwikkeld door media als hierboven beschreven. Als je gedachten zich het liefst manoeuvreren in de structuren die gegeven wordt door de huidige media dan voelt de zogenoemde ‘nieuwe media’ alleen maar aan als een verfrissing. Eindelijk is dit weer eens een goed stuk, dank daarvoor.

  2. Nieuwe media is blijkbaar een verzamelnaam voor media die niet door iedereen bekend zijn óf nog geen algemeen gebruikt medium.

    de enige vraag die ik heb bij het onderzoek is:

    [citaat]…Uit zijn onderzoek blijkt dat de meeste 12- tot 18-jarigen hun vragen beantwoorden, voordat de helft van de beschikbare informatie bekeken is. Deze jongeren bestuderen de informatie zes keer zo kort als hun ouders [einde citaat]

    Geven ze ook de juiste antwoorden op de vragen? of geven ze meer antwoord op wat ze DENKEN dat de vraag is?

    Moeten we dan nog wel willen dat docenten tot hun 67 (of ouder) nog voor de klas moeten?

  3. Nieuw staat tegenover oud en oud is bekend en nieuw is onbekend. Wat wij ‘ouderen’ feitelijk met ‘nieuwe media’ bedoelen is media waar consument en producent dezelfde persoon is, media die interactiviteit is, wat oude media niet was. Dit is allemaal mogelijk geworden door de digitalisering, dus de term moet zijn: digitale media.i

  4. Leuk artikel; in de klas merk ik ook dat leerlingen met de verschillende media redelijk tot goed overweg kunnen. De oude media (bijv. boeken) zijn echter meteen maar vergeten en geen puber zoekt iets op in een boek; daarnaast nemen ze alles van internet aan voor ‘waar’ en er schijnt alleen maar google en wikipedia te zijn. Dáár kunnen we die pubertjes nog heel veel leren! We moeten trouwens stoppen met de oudere generaties als incompetente digibeten neer te zetten. Ik ben trots op onze generatie(s); ouderwets geschoold (met boeken) én vaak superhandig op internet! Maar je moet er wél voor openstaan……..

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here