Home » Materiaal 12+ » Universiteit Twente stopt met cum laude

Universiteit Twente stopt met cum laude

Vanaf volgend jaar kunnen beginnende wetenschappers niet meer cum laude promoveren aan Universiteit Twente. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mannen deze excellente beoordeling vaker ontvangen dan vrouwen.

Vragen vooraf

  1. Weet jij wat promoveren inhoudt? Zo neer, zoek het op.
  2. Weet jij wat cum laude inhoudt? Zo nee, zoek het op.

Lees het artikel

Universiteit Twente stopt met ‘cum laude’ om ongelijkheid tussen mannen en vrouwen: ‘Luie oplossing’ | EenVandaag

Vragen bij het artikel

  1. Welke term duidt de ongelijke behandeling van mannen en vrouwen aan?
  2. Emeritus-hoogleraar Renée Römkens noemt het besluit van Universiteit Twente een ‘luie oplossing’. Wat bedoelt ze daarmee en ben je het met haar eens?
  3. Formuleer op basis van het artikel een argument vóór het besluit van Universiteit Twente.
  4. Welke implicatie kan het schrappen van cum laude hebben voor promovendi?
  5. Welke drie oplossingen worden (impliciet) in het artikel genoemd om de ongelijkheid in beoordelingen aan te pakken?
  6. Wat zou volgens jou een goede manier zijn waarop cum laude-beoordelingen eerlijker tot stand kunnen komen?

Antwoorden bekijken

Om de antwoorden te kunnen zien, moet je zijn ingelogd. Heb je nog geen account? Meld je dan nu aan! Het is GRATIS.

Aan de slag

Optie 1

Is er op jouw school sprake van gender bias? Onderzoek in tweetallen of jongens en meisjes (onbewust) verschillend worden beoordeeld of behandeld.

Gebruik een van de volgende onderzoeksmethoden:

  • Observeer enkele lessen en noteer/turf:
    • hoe vaak jongens/meisjes het woord krijgen;
    • hoe jongens/meisjes worden aangesproken (positief/negatief);
    • wat voor soort complimenten of kritiek jongens/meisjes krijgen (inhoudelijk, gedrag).

Vul deze lijst zelf aan met twee andere observatiepunten.

  • Houd een interview en stel vijf vragen aan enkele klasgenoten en/of docenten:
    • In hoeverre krijgen jongens en meisjes even vaak het woord tijdens de les?In hoeverre worden jongens en meisjes hetzelfde beoordeeld?

Bedenk zelf twee vragen waarmee je kunt uitvragen of er sprake is van gender bias.

Zien jullie sporen van gender bias op school of juist niet? Verwerk jullie onderzoeksgegevens in een tabel of grafiek. Trek een conclusie over gender bias en formuleer deze in minimaal 150 woorden.

Optie 2

Een luie oplossing of een dappere stap?

Schrijf een column van ongeveer 500 woorden waarmee je reageert op het besluit van Universiteit Twente om cum laude af te schaffen. Neem een duidelijk standpunt in en onderbouw dit met minimaal drie argumenten en enkele voorbeelden. Hanteer een persoonlijke, aantrekkelijke schrijfstijl.

Stuur jouw column op naar enkele universiteitskranten.

Andere Actuele opdracht Nederlands

Schrijfvaardigheid van scholieren

Het is slecht gesteld met de schrijfvaardigheid van scholieren. Ruim een op de zes leerlingen kan in de tweede klas van het voortgezet onderwijs geen eenvoudige, begrijpelijke Nederlandse tekst schrijven. Dit blijkt uit een onderzoek van de Onderwijsinspectie.

Bekijk

Politiek op Bonaire

Tijdens de afgelopen Tweede Kamerverkiezingen werd op het eiland Bonaire opgeroepen tot een boycot van de verkiezingen. De opkomst daalde daar naar 21,5 procent.

Bekijk

Jongeren en politiek

Op woensdag 29 oktober gaat Nederland weer naar de stembus. In aanloop naar de verkiezingen heeft het actualiteitenprogramma EenVandaag gepeild in hoeverre jongeren zich gehoord voelen door de politiek.

Bekijk

Post van Defensie

Afgelopen week hebben alle 17-jarigen in Nederland post ontvangen van Defensie. In de brief stond een QR-code waarmee de jongeren online een enquête over het leger konden invullen.

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.