De nieuwe Banksy

Deze week verscheen op een gevangenismuur in Reading in Engeland een nieuw kunstwerk van de wereldberoemde en geheimzinnige kunstenaar Banksy. Bansky maakt straatkunst, waarin hij graffiti met sjablonen combineert. Met zijn kunstwerken wil hij vaak een politieke of maatschappelijke boodschap overbrengen. 

 Vragen vooraf

  1. Ken je Banksy en enkele van zijn kunstwerken al?
  2. Zo ja, wat weet je over hem en zijn werken?

Bekijk de video

Geheimzinnige Banksy vertelt hoe hij zijn kunst maakt | NOS Jeugdjournaal

Vragen bij de video

  1. Waarom hoor je op de video niet de stem van Banksy zelf?
  2. Welke reden heeft Banksy vooral voor het maken van kunst?
  3. Waarom heeft Banksy ooit een papierversnipperaar verstopt in een schilderij?
  4. Wat wil de schrijver met zijn nieuwe kunstwerk op de gevangenismuur overbrengen?
  5. De meeste kunstwerken van Banksy zijn op straat te zien. Wat vind je daarvan? Is dat een goede plek voor kunstwerken?
  6. Wat vind je van de voorbeelden die je voorbij ziet komen? Licht je antwoord toe.

Aan de slag

 Optie 1

Zoek op internet naar meer kunstwerken van Banksy. Kies het kunstwerk uit dat jou het meest aanspreekt.

Leg uit waarom het kunstwerk je aanspreekt en schrijf vervolgens een gedicht dat past bij het kunstwerk.

Het gedicht heeft 12 versregels en gepaard eindrijm (AA BB CC).

 

Optie 2

Voor deze opdracht werk je in tweetallen.

Leerling 1 zoekt op internet naar meer kunstwerken van Banksy en kiest het kunstwerk uit dat het meest aanspreekt. Let op: leerling 2 mag het kunstwerk niet zien. Leerling 1 maakt individueel een beschrijving van het kunstwerk en laat de beschrijving lezen aan leerling 2. Daarna probeert leerling 2 op basis van de beschrijving het favoriete kunstwerk van leerling 1 te vinden. Lukt dat?

Draai nu de rollen om.

Antwoorden

WK10_De nieuwe Banksy_antwoorden 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere Lesopener Nederlands

Demonstratie Wappie

Campagne tegen polarisatie

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft onlangs een nieuwe campagne over polarisatie gelanceerd. De slogan luidt: verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt. Maar heeft een dergelijke campagne nut?

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.