Coronawoorden

Wim Daniëls, neerlandicus, spreekt in deze aflevering van het programma M van Margriet van der Linden over nieuwe woorden die ontstaan door de coronacrisis. Waarom ontstaan er nieuwe woorden en zijn sommige woorden ook blijvertjes?

 Vragen vooraf

  1. Ken jij woorden die door de coronacrisis zijn ontstaan?
  2. Welke ken je?

 

Bekijk de video

Bekijk deze aflevering tot 6:30 minuten: ‘Coronacrash, ellebooghoesten, ontwijkstress… Het coronavirus zorgt voor veel nieuwe woorden.’

https://www.npostart.nl/coronacrash-ellebooghoesten-ontwijkstress-het-coronavirus-zorgt-voor-veel-nieuwe-woorden/10-04-2020/POMS_KN_16076544

 

Vragen bij de video

  1. Waarom is een crisis, zoals de coronacrisis, een vruchtbare periode voor nieuwe woorden?
  2. Welke voorbeelden noemt Wim Daniëls van enigszins grappige situaties die nu ontstaan? Noem er drie.
  3. Waarom gebruikt Wim Daniëls de voorbeelden van woorden rondom tuberculose en cholera?
  4. Wat zijn coronaclichés?
  5. Waarom worden coronaclichés toch veel gebruikt? Noem drie redenen.

 Aan de slag

Optie 1

 Bekijk deze website: https://www.taalbank.nl/2020/03/14/coronawoordenboek/

Welke vijf coronawoorden vind jij het mooist? Schrijf ze onder elkaar.

Schrijf achter elk woord:

  • een zin waarin het woord op een goede manier gebruikt is en de betekenis ervan duidelijk naar voren komt
  • waarom je het een mooi woord vindt

 

Optie 2

Bekijk nu het hele fragment (zie link hierboven) en deze website: https://www.taalbank.nl/2020/03/14/coronawoordenboek/

Maak een lijstje met de tien woorden die volgens jou over tien jaar nog gebruikt worden in Nederland. Leg daarbij in een tekst (100-200 woorden) uit waarom je precies voor deze woorden gekozen hebt.

Antwoorden

WK20_Coronawoorden_antwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere Lesopener Nederlands

Watersnoodramp

Op 1 februari is het zeventig jaar geleden dat de watersnoodramp van 1953 plaatsvond.

Bekijk
Demonstratie Wappie

Campagne tegen polarisatie

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft onlangs een nieuwe campagne over polarisatie gelanceerd. De slogan luidt: verlies elkaar niet als polarisatie dichtbij komt. Maar heeft een dergelijke campagne nut?

Bekijk

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.