Virtual reality: hoe start je ermee?

5

Virtual reality wordt steeds vaker ingezet in het onderwijs. Bijvoorbeeld om virtueel op schoolreis te gaan of om de ’s-Werelds mooiste koraalrif van dichtbij te bekijken. In dit artikel geven we concrete tips om er zelf mee aan de slag te gaan. Waar vind je bijvoorbeeld geschikt lesmateriaal? En waar koop je die brillen?

‘Met deze bril kan ik de hele omgeving bekijken. Je gaat er meer in op en ziet meer details.’ Dustin Dijkstra is docent aardrijkskunde op het dr. Aletta Jacobs College in Hoogezand en vertelt aan het Dagblad van het Noorden hoe hij met zijn leerlingen de hele wereld bezoekt met behulp van virtual reality. Zijn mobieltje heeft hij in de plastic houder van een VR-bril geschoven, waar hij tijdens zijn lessen regelmatig van gebruikmaakt. Zo liet hij leerlingen afdalen in een vulkaan: naast de krater zagen ze ook de magmahaard en alle gesteenten. ‘Leerlingen komen op plekken waar ze anders niet komen en verbinden zo het leren in de klas met de wereld van buiten’, aldus Dijkstra tegen het dagblad.

Virtual reality in de klas

Robin de Lange doet onderzoek naar virtual reality in het onderwijs: ‘Ik denk dat virtual reality kan helpen om de wereld een stukje beter te begrijpen. Je brengt theorie en praktijk dichter bij elkaar.’ Zo kan bijvoorbeeld een biologieles over koraalrif tot leven komen met virtual reality. Leerlingen observeren de dieren in het rif en beantwoorden daar vragen over. ‘Met een VR-bril bezoek je plekken waar je anders niet komt, dat is echt cool,’ aldus de Duitse leerling Joel.

Is er al virtual reality lesmateriaal beschikbaar?

Volgens De Lange is de beschikbare software in didactisch opzicht vaak nog niet erg goed. De grootste uitdaging ligt dan ook in de ontwikkeling van goede educatieve inhoud en inbedding in bestaande lesprogramma’s. ‘Maar er zijn al docenten die succesvol virtual reality toepassen,’ zegt hij. ‘Ze bouwen een les rond de VR-ervaring en verbinden op die manier de lesstof met die specifieke context.’


Stappenplan: starten met virtual reality

Om met VR in de klas aan de slag te gaan, heb je niet veel nodig. Met een VR-bril en enkele interessante apps kom je al een heel eind. We zetten de stappen voor je op een rijtje:

1. Schaf een VR-bril aan
Een VR-bril is gemakkelijk aan te schaffen. Begin je zoektocht in ieder geval online, het is dan gemakkelijker om verschillende brillen met elkaar te vergelijken. Je kunt natuurlijk een Oculus Rift kopen voor bijna achthonderd euro, maar met een kartonnen VR-bril ben je een stuk goedkoper uit: ze zijn er vanaf zes euro en werken prima. En het leuke is: je zet ze zelf in elkaar, op YouTube vind je heel wat tutorials.

2. Download Google Cardboard
Koop je een kartonnen VR-bril? Dan heb je Google Cardboard nodig. Hierbij horen diverse apps, zoals Google Earth en Sites, waarmee je bijvoorbeeld een bezoek brengt aan Versailles. Kunstwerken bekijk je met Expositie. En geef je biologie? Dan is Anatomyou interessant: met deze app kun je het menselijk lichaam van dichterbij bekijken.

3. Bedenk hoe je VR wilt inzetten in de klas.
Is virtual reality slechts een klein onderdeel van je les of bouw je juist een complete les eromheen? Per vak en doelstelling zijn er diverse mogelijkheden. Laat je vooral ook inspireren door de vele beschikbare apps. Want hoewel er nog niet veel lesmateriaal beschikbaar is, zijn er toch veel handige programma’s waarmee je zo aan de slag kunt. Zo is het mogelijk om een vluchtelingenkamp te bekijken. Excursies naar bijzondere bestemmingen organiseer je met Google Expeditions. Ook leuk is Tiltbrush: een programma waarmee je 3D-tekeningen kunt maken.


Meer lezen?

Wil je meer lezen over VR in het onderwijs? Kennisnet publiceerde een brochure over virtual reality in het onderwijs. Op OVM vind je een artikel over onder meer de Oculus Rift. Of volg de interessante blog over o.a. VR van Meester Jasper.

Maak jij op jouw school al gebruik van virtual reality? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

5 REACTIES

  1. Wij ontwikkelen speciaal voor het Nederlands onderwijs een virtual reality educatieplatform. Hiermee kunnen leraren en leerlingen eenvoudig zelf vr lessen maken voor in de klas. Momenteel hard aan het werk om het platform verder te ontwikkelen. Vanaf volgend schooljaar willen wij live gaan. Kijk eens op http://teachvr.nl voor een eerste indruk.

  2. Wij (Brainstud) hebben, in eerste instantie voor Hogeschool Windesheim, een virtual-reality ervaring ontworpen waarmee mensen beter kunnen leren presenteren. Na het opzetten van een VR-bril komen mensen op een podium te staan, voor een zaal gevuld met (digitaal) publiek waarvoor ze hun presentatie geven. Het publiek reageert op de spreker tijdens de presentatie (o.a. door onrustig te zijn als de aandacht verslapt, met boe-geroep, of door te klappen). Tijdens het presenteren worden verschillende dingen gemeten; oogbewegingen, handbewegingen en stemgebruik. Na de presentatie kan er precies bekeken worden wat er goed ging, en waar er nog wat verbeterd kan worden (bijvoorbeeld wegkijken, friemelen met de handen, monotoon stemgebruik etc.).
    Deze tool kan uiteraard overal in het onderwijs gebruikt worden!

    Zie hier een artikel voor meer informatie: https://www.windesheim.nl/over-windesheim/persberichten/2017/april/windesheimstudenten-leren-presenteren-met-vr-bril/

LAAT EEN REACTIE ACHTER