Van excellente leraar naar teacher leader

1

Teacher leadership biedt zowel aan het management als aan docenten kansen om actief bij te dragen aan onderwijsverandering en -ontwikkeling. In dit artikel lees je meer over teacher leadership en welke stappen je kunt zetten om een echte teacher leader te worden.

Teachter leadership vindt zijn oorsprong in de Verenigde Staten, maar lijkt op steeds meer vlakken door te breken in onderwijsland. Teacher leaders initiëren en geven leiding aan onderwijsinnovaties binnen de schoolorganisatie. Cruciaal hierbij is dat docenten zelf activiteiten initiëren om het onderwijs te verbeteren: niet alleen in de klas, maar ook in de school als geheel.

Teacher leadership: Wat is het?

Een teacher leader is een excellente leraar met interpersoonlijke kwaliteiten als reflectie, goed kunnen samenwerken en flexibiliteit. Passie en enthousiasme voor onderwijs en innovatie en ambitie voor uitdaging, groei en een levenslang leren zijn onlosmakelijk verbonden met de teacher leader. In plaats van uitvoerder, wordt de docent op school mede-eigenaar van het onderwijs dat er wordt gegeven. Dit opent onder meer deuren naar een aantrekkelijk(er) carrièreperspectief en heeft positieve gevolgen voor het imago van en de instroom op lerarenopleidingen. Kortom: meer teacher leaders, meer gemotiveerde leerlingen.

Hoe word je een teacher leader?

Allereerst is het belangrijk dat de school ervoor openstaat dat docenten zich verder ontwikkelen; ook op het gebied van het krijgen van meer verantwoordelijkheden. De kwaliteiten van de teacher leader ontwikkelen zich niet spontaan. Je kunt hiervoor een masteropleiding of een andere studie aan een academische opleidingsschool volgen. Daarna kan gespreid leiderschap binnen onderwijsorganisaties op verschillende manieren vorm krijgen:

De functiemix

Bepaalde docenten worden geselecteerd en aangesteld met een opdracht om processen van onderwijsvernieuwing te ondersteunen in afdelingen en teams. Dit is ook wel bekend als de functiemix. Als school kun je investeren in de leiderschapskwaliteiten van docenten door ze een masteropleiding te laten volgen. Het voordeel hiervan is een duidelijke structuur. Een selecte groep teacher leaders die wordt erkend binnen de organisatie, een mandaat heeft vanuit het bestuur en die wordt aangesproken op zijn leiderschapskwaliteiten.

Wisselend leiderschap

Een andere manier waarop gespreid leiderschap vorm kan krijgen, is als het niet is gebonden aan functies of taakbeschrijvingen, maar wisselend is. Bij een bepaald vraagstuk krijgt diegene die daar deskundig in is dan de ruimte om sturing te geven. In dit geval wisselen leiders en volgers al naar gelang het vraagstuk. In zo’n organisatie is leiderschap niet een kwestie van structuur, maar van cultuur. Iedereen heeft er de mogelijkheid om op basis van expertise en gezag het leiderschap op te eisen (bron).

Verder lezen?

Wil je meer te weten komen over teachter leadership? Lees dan het artikel over de tien rollen van de teacher leader.  Of lees de samenvatting van het academisch proefschrift: Developing Teacher Leadership and its Impact in Schools van Marco Snoek.

Hoe gaat jouw school om met kansen en mogelijkheden om je als leraar verder te ontwikkelen als teacher leader? Welke ruimte moet een school volgens jou creëren om je te laten groeien? Laat een reactie achter via onderstaand reactieformulier.

1 REACTIE

  1. Is een beetje zoals in de contextuele leer dat je iemand een inhoudelijke bovenpositie geeft.
    Je kan dat doen met leerkrachten die inhoudelijk een expertise hebben opgebouwd en dit op een enthousiaste manier kunnen doorgeven aan hun collega’s.
    Je moet daarvoor wel een directeur hebben die daarvoor openstaat.
    Sommige directeurs, vooral beginnende, voelen dit als een dreigement omdat ze zelf nog heel onzeker zijn.
    Wat jammer is want dat is een gemiste kans.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here