Tips en tools tegen online pesten

1

Van 18 t/m 22 september organiseert Stichting School & Veiligheid De Week Tegen Pesten. Het thema van dit jaar is online pesten. Tijdens deze week geeft de organisatie heel wat tips en tools voor het voorkomen en aanpakken van online pesten. In dit artikel zetten we alvast drie tips op een rij om het pesten samen met leerlingen aan te pakken.  

1. Quizkaart: Online pesten (po, vo)

‘Speciaal voor de Week Tegen Pesten heeft Pestweb een nieuwe quizkaart voor leerlingen gemaakt over online pesten. Bestel voor elke leerling een (gratis) kaart en doe de quiz in de klas. Hoe scoren jullie als het gaat om veilig online3 gedrag? Bestel de quizkaart op: pestweb.nl.’

2. Gesprekstips: Hoe praat je met je leerlingen over internet (po, vo)

“Praat met je leerlingen over hun digitale wereld”, is een veelgehoord advies voor scholen. Maar hoe doe je dat? Remco Pijpers van Kennisnet geeft praktische gesprekstips en voorbeeldvragen om leraren op weg te helpen. Bekijk ze op kennisnet.nl.’

3. Spel: Pestpiramide Online pesten (po, vo)

‘De Pestpiramide online pesten is een hulpmiddel om online pesten in de klas aan de orde te stellen. Leerlingen denken spelenderwijs na over de verschillende vormen van online pesten en gaan hierover met elkaar in gesprek. Dit doen zij door gebruik te maken van kaarten met daarop verschillende vormen van online pesten. Bestellen op schoolenveiligheid.nl.’

Meer tips en tools?

Ben je op zoek naar meer tips en tools om met leerlingen aan de slag te zijn? De volledige collectie vind je op weektegenpesten.com. Daar vind je tevens tools om samen met collega’s en/of ouders aan de slag te gaan. Op OVM verschenen binnen dit thema de volgende artikelen:

Heb je een goede tip om (online) pesten te voorkomen en aan te pakken? Deel jouw persoonlijke tips en tools via onderstaand reactieformulier.

Bron: weektegenpesten.com

1 REACTIE

  1. Pesters (en meelopers), pesten zelf vaak uit onzekerheid, uit angst voor buitensluiting. Misschien aan het begin van het schooljaar meerdere weken besteden aan identiteitsvorming, sociale normen en waarden, en zelf-reflectie?

LAAT EEN REACTIE ACHTER