Home » Thuistalen en discriminatie van kinderen

Thuistalen en discriminatie van kinderen

Een Indiaas kind praat met haar moeder in hun thuistaal

Tussen de honderden nieuwsberichten die wekelijks voorbijkomen, zitten ook regelmatig onderzoeken, actualiteiten of beslissingen die invloed kunnen hebben op het onderwijs of je kunnen inspireren. Onderwijs van Morgen zet het onderwijsnieuws van deze week voor je op een rij.

Onderwijsraad: meer aandacht voor ‘thuistalen’ helpt bij Nederlands leren

In bijna elke klas van een basis- of middelbare school zitten wel leerlingen die thuis een andere taal spreken dan Nederlands. Tot nu toe mochten zij die op school vaak niet gebruiken, maar de Onderwijsraad adviseert scholen en de overheid om deze zogeheten ‘thuistalen’ juist wel in te zetten. Dat helpt leerlingen om sneller en beter Nederlands te leren.

AI op school: een vloek of een zegen?

De ene docent integreert AI in de lessen, de ander probeert het gebruik aan banden te leggen. Leerlingen zijn – uiteraard – positief. Maar wat doet het gebruik van chatbots met het brein? Maakt het ons slimmer, of dommer?

De Leesbus van Lijn 3

Leesachterstand groeit: Malmberg komt in actie met de Leesbus

Om scholen te helpen in de aanpak van leesachterstanden, gaat educatieve uitgeverij Malmberg het land in met de Leesbus: een mobiele bibliotheek in de vorm van een bus, gevuld met leesboeken.

Nieuwe stap bij vernieuwing van curriculum

De kerndoelen burgerschap en de kerndoelen digitale geletterdheid zijn vandaag opgeleverd, samen met de kerndoelen voor Nederlandse Gebarentaal. De nieuwe doelen zijn onderdeel van de lopende vernieuwing van het verouderde curriculum. Met meer focus wordt het onderwijs verbeterd en de overladenheid van het lesprogramma tegengegaan. 

Moedige gesprekken in de klas over de veiligheid van vrouwen op straat

De gewelddadige dood van de zeventienjarige Lisa uit Abcoude op 20 augustus heeft een diepe indruk gemaakt, niet alleen op de gemeenschap in Abcoude maar in heel Nederland. ‘Moet je dit in de klas bespreken, of laat je het aan leerlingen zelf in de gangen en op het schoolplein? Voor mij is de keuze snel gemaakt. Wie als docent een thema uit de weg gaat omdat het te groot of te emotioneel voelt, mist een belangrijke kans.’ Docent maatschappijleer Matthijs Woudenberg deelt tips voor moedige gesprekken in de klas.

Oproep onderzoek discriminatie Kinderombudsman

De Kinderombudsman wil graag van kinderen en jongeren zélf horen hoe zij discriminatie ervaren en wat voor impact dit op hen heeft. Daarom hebben ze een online vragenlijst gemaakt voor kinderen en jongeren tussen de 8 en 18 jaar. Hoe meer kinderen en jongeren de vragenlijst invullen, hoe duidelijker het wordt wat de gevolgen van discriminatie zijn bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Als onderwijsprofessionals kun je hieraan bijdragen door de vragenlijst te verspreiden onder leerlingen en collega’s.

Nationale Jeugdstrategie: voor en door jongeren

Jongeren ervaren steeds vaker problemen op het gebied van armoede en schulden, onderwijs en mentaal welzijn. Daarom komt de Nationale Jeugdraad (NJR) met de Nationale Jeugdstrategie, met daarin een overzicht van de grootste problemen voor jongeren en de mogelijke oplossingen. ‘Dit is een belangrijke oproep van jongeren aan de politiek om te kiezen voor de lange termijn,’ vindt Rutger Hageraats van het NJi.

Kinderen uit school gejaagd door vleermuizen

Voor leerlingen van basisschool De Ark in Vianen ziet de start van het nieuwe schooljaar er iets anders uit. Zij krijgen voorlopig geen les in hun eigen school, maar zijn verspreid over scholen in de buurt. Deze zomer zou het schoolgebouw een flinke opknapbeurt krijgen. Maar tijdens die verbouwing zijn tientallen vleermuizen gevonden, verstopt in de muren.

Laatste onderwijsnieuws

Onbeperkt toegang
met je OvM account

Met het OvM account krijg je als onderwijsprofessional toegang tot meer artikelen en regel je welke informatie je wilt ontvangen. Bijvoorbeeld de nieuwsbrief of Juf & Meester.