Po, vo of mbo Basisonderwijs TED-talk: angst rondom schermtijd

TED-talk: angst rondom schermtijd
T

Vroeger was alles beter. Kinderen zaten niet de hele dag naar het scherm van hun smartphone of tablet te loeren. Ravotten en buitenspelen waren aan de orde van de dag. Schermen verpesten de kindertijd, of toch niet? Want volgens kindermedia-expert Sara DeWitt valt dat dus wel mee.

In deze boeiende TED-talk stelt kindermedia-expert Sara DeWitt dat het wel meevalt met de negatieve gevolgen. Volgens haar kan digitale interactie kinderen juist helpen te groeien en te leren. Volgens DeWitt zijn veel ouders onterecht bezorgd dat de smartphone de sociale groei van hun kinderen stoort en dat ze er minder dan ooit door zullen bewegen. DeWitt biedt tegenwicht door zich een toekomst voor de stellen waarin we enthousiast worden als we een peuter zien interacteren met een scherm.

Meer beweging en inzicht

Bijvoorbeeld doordat kinderen met behulp van de juiste apps meer dan ooit tevoren gaan bewegen. Of doordat gepersonaliseerde tools ons meer over de ontwikkeling van een kind kunnen vertellen dan iedere gestandaardiseerde test ooit zal kunnen. Daarmee is deze TED-talk een must watch voor iedere ouder of leerkracht die zich weleens schuldig voelt wanneer die iPad alweer aan de oplader moet.

Heb jij de TED-talk bekeken? Wat vind je van het toekomstscenario dat Sara DeWitt schetst? Deel je mening via onderstaand reactieformulier.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf hier je reactie
Vul hier je naam in

Meer van deze auteur

Gerelateerd

Advertisment

Meest gelezen

8x creatieve tips om tafeltjes oefenen

1 x 8= 8, 2 x 8 = 16, 3 x 8 = 24 en ga zo maar verder. Het eindeloos oefenen van tafeltjes...

Top 5 online toets- en quiztools

Wil je de les meer pit geven? Of misschien extra oefeningen bieden? Met digitale toets- en quiztools kan het allemaal. Er zijn er alleen zoveel...

Bewegend leren: in de klas en online

Nu het onderwijs grotendeels thuis plaatsvindt, is het misschien wel belangrijker dan ooit om zo actief mogelijk te leren.